Recensie: Wings (Wings #1)

Titel: Wings (Wings #1)2 Wings 1 Wings Aprilynne Pike

Auteur: Aprilynne Pike

Uitgeverij: Manteau Jeugd

Bladzijdes: 309

Prijs: 10,99

Cijfer: 6/10

Laurel woont samen met haar ouders op het platteland. Haar ouders onderwijzen haar thuis en haar moeder is een echte hippie, ze maakt al haar medicijnen zelf van kruiden. De familie verhuist naar de stad, waar Laurels vader een boekenwinkel begint. Laurel moet hierdoor naar een middelbare school, waar ze geen zin in heeft. Op de middelbare school ontmoet ze David, een knappe jongen die haar ondersteunt, een goede vriend. Maar dan krijgt Laurel letterlijk vleugels en twijfelt ze aan haar menselijkheid…

Ik zag deze serie laatst liggen in de bibliotheek. Ik had eerder gehoord over deze serie en het zou te maken hebben met elfen. Ik heb weinig boeken gelezen waarin elfen de hoofdrol spelen, dus ik was wel nieuwsgierig naar deze serie. Aan de andere kant leek het me een slechte combinatie van Winx Club en Twilight, waar toverfeetjes glittertjes toverden en giechelend door het bos vliegen (wauw ik maak het wel erg belachelijk), maar ik besloot het een kans te geven.

De vergelijking met Twilight kon ik al snel maken. Een meisje die verhuist naar een nieuwe stad en op school een knappe jongen ontmoet. Pfff, dat was een slechte start, want ik kreeg meteen twijfels of ik dit boek uit wilde lezen. Daarbij kwam Laurel in het begin echt over als een vervelende hipster, ”ik voel me zoooo anders dan de rest en ik eet alleen groenten en draag me anders dan normaal”. Tsja, het boek was in het begin totaal niet mijn ding. Ik besloot toch door te lezen en uiteindelijk ben ik blij met mijn keuze, want dit verhaal had toch wel zijn goede kanten.

De fantasykant van het verhaal vond ik erg leuk. De elfen die worden beschreven in dit boek zijn totaal anders dan ik had verwacht, ze hebben een indrukwekkende band met de natuur. Pike heeft interessante wezens bedacht en ik vond het een groot pluspunt dat de elfen ook van een biologische kant bestudeerd werden. Elfen hebben in dit boek een unieke uitstraling en ik wilde er snel meer over weten. Jammer genoeg kreeg ik in dit eerste deel weinig antwoorden. Laurel krijgt het puntje op de ijsberg te zien wat elfen betreft, ik vermoed dat er nog veel achter zit en Laurel in de komende delen veel meer ontdekt wat haar krachten betreft.

Een verschil met Twilight is dat Laurel zelf het paranormale wezen is. Ze komt zelf tot de ontdekking dat ze anders is dan de rest en ze vraagt zichzelf af of ze überhaupt menselijk is. Ze krijgt hulp van David en de twee zijn overduidelijk een perfect stel maar draaien hier telkens omheen. Dat kon me soms wel irriteren. Ja ja, jullie vinden elkaar echt leuk en de schrijfster heeft opzettelijk jullie twee zo lief en zorgzaam gemaakt, krijg nou maar een relatie! Maar nee, de relatie tussen de twee vordert niet echt, en ik vrees dat er een driehoeksverhouding aan zit te komen… Hallo Twilight 2.0….

Dit boek heeft wat weinig originaliteit wat plotlijn betreft en de spanning kwam pas voor aan het einde van het boek, maar de elfen in dit boek hebben naar mijn idee wel wat. Pikes schrijfstijl is ook heel vlot en je vliegt door dit boek heen, dus vermaakt heb ik me wel. Nu ik toch bezig ben, ga ik toch maar de andere drie delen lezen over Laurel, want ik vraag me toch af hoe het verder met haar gaat en ik wil zeker meer lezen over de achtergrond van de elfen. Ondanks de slechte start en het Twilight-gehalte krijgt dit boek voor mij toch een zes en ik ga snel door met de rest van de serie.