Recensie: Zoek me tussen de sterren

Titel: Zoek me tussen de sterren

Auteur: Francesca Zappia

Vertaling: Astrid Staartjes

Uitgeverij: Young & Awesome

Bladzijdes: 320

ISBN: 9789025875503

Eliza is een grijze muis op school. Ze heeft geen vriendinnen, maar op het internet is ze juist beroemd. Ze is namelijk de anonieme tekenaar van de populaire online strip Monsterzee. Ze heeft twee online vrienden waar ze vaak mee praat, net als haar duizenden lezers die laaiend zijn over haar strip. Haar wereld zal alleen veranderen wanneer Wallace op school komt. Hij schrijft namelijk fanfiction over Monsterzee en wordt als snel bevriend met Eliza, niet wetende dat zij de maker is van zijn favoriete strip. Eliza wil namelijk niet bekend staan als het meisje van Monsterzee, maar Wallace krijgt een steeds betere band met Eliza. Moet Eliza haar grote geheim vertellen, of zal dat hun band volledig veranderen?

Zoek me tussen de sterren is een boek waar ik al een hele lange tijd naar uitkeek. Dit verhaal over de online wereld, strips en fanfiction klonk mij als muziek in de oren. Een fanboy als ik zal vast van dit verhaal genieten! Ik had daarom nogal hoge verwachtingen toen ik aan dit boek begon. Zou dit boek wel het verhaal zijn dat ik hoopte dat dat het was?

Zoek me tussen de sterren is een heel herkenbaar boek als je (net zoals mij) veel op het internet zit. Eliza heeft een vrij beroemde online strip, maar wil niet dat mensen haar zouden kunnen herkennen. Ze is een anonieme striptekenaar en heeft twee online vrienden die haar echte naam wel weten, maar ze hebben elkaar nog nooit ontmoet. Ik kon Eliza heel goed begrijpen. Bij het begin van mijn blog wilde ik ook wat anoniem blijven en durfde ik mijn familie en vrienden pas na vele maanden te vertellen dat ik een eigen blog had. Bij Eliza is dit nog extremer, aangezien zij duizenden mensen heeft die haar creaties adoreren. Ze is heel verlegen, maar wel een ontzettend lief en creatief meisje.

Wallace is ook een jongen waar je snel om gaat geven. Hij is vrij stil en rustig, maar kan prachtige fanfiction maken over Eliza’s verhaal. Stel je eens voor dat een van je fans bevriend met je raakt, terwijl die persoon niet weet dat jij zijn/haar idool bent! Wallace is een heel prettig personage en heeft meer te vertellen dan je denkt, waardoor hij heel realistisch overkomt.

Zappia’s schrijfstijl is heerlijk. Ik kon letterlijk niet stoppen met lezen toen ik aan dit boek begon, wat resulteerde in tot half twee ‘s nachts lezen omdat ik het boek zo leuk vond… Francesca Zappia weet humor, liefde, drama en fandoms perfect met elkaar te doseren. Daarbij ben ik dol geworden op Monsterzee, hoewel het juist een fictief verhaal in een fictief verhaal is! Dit boek heeft namelijk vele illustraties van Monsterzee die Eliza maakt, waardoor je haar wereldje beter leert kennen. Ik hoop gewoon dat er ooit een echte comic komt van Monsterzee, want dit verhaal klinkt zo tof! Het idee van een fictief verhaal in een fictief verhaal is vaker aan bod gekomen in boeken (zoals Fandom en Fangirl), maar bij Zoek me tussen de sterren wist deze comic echt een enorme indruk op mij te maken.

Dit boek bezorgde mij all the feels. Het boek is fijn, zielig, leuk, interessant, heftig… Ik kan het haast niet omschrijven, maar ik heb zo genoten van dit boek!  Francesca Zappia weet de fandomliefde zo goed uit te drukken in dit verhaal, de personages zijn realistisch en aandoenlijk, de illustraties zijn prachtig en het hele verhaal is perfect naar mijn idee. Ga dat lezen!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijk recensie en promotie op social media.