Recensie: Zonderling (Zonderling #1)

Auteur: Laini Taylor

Vertaling: Lia Belt

Uitgeverij: Best of YA, Van Goor

Bladzijdes: 464

ISBN: 9789000365463

Prijs: 20,99

Lazlo Zonderling is de junior bibliothecaris zonder familie. Hij is weg van de mythische stad Ween, een stad die al vele jaren niet is bezocht. Tweehonderd jaar geleden is deze stad afgezonderd van de rest van de wereld, maar daar komt verandering in als een groep krijgers uit Ween komt om te vragen naar hulp. Ween heeft namelijk een mysterieus probleem dat opgelost moet worden en er wordt hulp gevraagd aan verschillende wetenschappers. Hoewel Lazlo geen specifieke kennis bezit, weet hij toch mee te kunnen gaan op deze missie. Maar wat voor mysterie is er in Ween en is dit een groot gevaar?

Laini Taylor kende ik al van haar vorige boekenserie, waarbij ik De Dromendochter fantastisch vond. Een paar jaar later en nu wordt haar nieuwe serie uitgebracht. Ik had Laini Taylor gesproken tijdens Yalfest, toen ze in de avond een Skypegesprek met alle bezoekers had. Hierdoor was ik erg nieuwsgierig geworden naar dit verhaal. En terecht, want dit boek is echt legendarisch goed!

De schrijfstijl van Laini Taylor is met niemand anders te vergelijken. Haar woorden bevatten gewoon pure magie en de beschrijvingen van de sfeer die zij weet te maken zijn ongeëvenaard. Ik werd gewoon helemaal meegezogen in dit verhaal en Laini wist me gewoon te betoveren door haar bijzondere schrijfstijl. Ze schrijft vol detail, maar dat is totaal niet storend omdat alles zo wonderschoon is verwoord. Haar schrijfstijl is zo bijzonder, dat oudere lezers dit boek echt kunnen verslinden.

De personages in Zonderling zijn zeer intrigerend. Lazlo is een leergierige en nieuwsgierige jongeman met een open blik. Hij beoordeelt mensen niet, maar wil juist een compleet beeld van de situatie voordat hij een oordeel heeft. Ook volg je het verhaal van een ander bijzonder personage, namelijk Sarai. Zij leeft in een speciale gemeenschap van een select groepje die allemaal unieke gaven bezitten. Ik zal weinig zeggen hierover, maar ik kan je verzekeren dat dit magische wezens zijn die ontzettend interessant zijn. Het hele aspect van dromen was ook zo fantastisch om mee te maken en ik genoot van letterlijk elke bladzijde.

Het verhaal is heel mystiek en maakte me constant nieuwsgierig. Het boek bevat op vlagen wat spanning, maar het einde wist me helemaal te overrompelen. Zeker die laatste bladzijdes waren heel verrassend en lieten me haast achter met een leeg gevoel. Ik MOET gewoon het vervolg lezen! Dit boek is echt een pareltje in YA-fantasy en is een must-read!

Beoordeling: 10/10