Recensie: Zwaartekracht

Titel: Zwaartekracht

Auteur: Iris Boter

Uitgeverij: Van Goor

Bladzijdes: 294

ISBN: 9789000323319

Prijs: 16,99

Na de dood van de moeder van Maren, woont ze met haar vader in Oslo. Op school voelt ze zich niet echt thuis, ze heeft weinig echte vrienden en valt nooit echt op. Haar leven heeft niet veel kleur, maar dat verandert als ze zich aanmeldt voor filosofieles. De docent Ole is nog vrij jong en is een hele goede leraar. Hij zegt precies wat Maren denkt en ze voelt een enorme connectie met hem, maar hij ziet haar niet staan, zelfs als ze letterlijk voor hem staat. Maren gaat er alles aan doen om Ole met haar kennis te laten maken, zelfs als ze daarvoor totaal moet veranderen.

Iris Boter komt binnenkort met haar nieuwe boek Mislukt bij Best of YA en als promoteam heb ik samen met Reza haar mogen interviewen via Skype. Tijdens ons lange interview (van meer dan een uur!) leerde ik Iris goed kennen en was ik ontzettend nieuwsgierig naar haar boeken. Hierdoor pakte ik snel Zwaartekracht op, het vorige boek van Iris Boter dat uit werd gegeven bij Van Goor. Eindelijk maakte ik kennis met de schrijfwijze van Iris Boter, die mij aangenaam wist te verrassen!

Iris Boter heeft een aangename schrijfstijl waarbij er vaak mooie poëtische en filosofische zinnen te vinden waren. Maren is een erg nadenkend karakter, dat zie je heel goed terug in de manier van schrijven. Iris behandelt veel onderwerpen of vraagstukken waar ik lang over na moest denken. Soms legde ik het boek even opzij, om mijn eigen mening te kunnen vormen over de situatie of de vragen die Maren stelde aan andere personages te beantwoorden. Er was niet enorme spanning, maar Iris Boter wist mij tot de laatste bladzijde te boeien. Dit zorgde ervoor dat ik zelfs tot half 3 in de nacht Zwaartekracht zat te lezen…

Maren vond ik zo’n wonderbaarlijk personage, haar karakter is zo wisselend en heel onvoorspelbaar. Het is een meisje die ontzettend intelligent is en heel afstandelijk richting de rest van de wereld. Ze is nogal gesloten, maar door Ole wil ze juist genegenheid. Ik was in het begin bang dat dit een groot stalk-je-leraar-verhaal werd, maar Maren vulde het verhaal heel anders in met haar verbazingwekkende persoonlijkheid. Ze denkt enorm veel na (wat soms herkenbaar was) en wist mij constant te intrigeren. Sommige acties die ze deed vond ik heel vreemd, maar dat onvoorspelbare zorgde er wel voor dat je als lezer vaak verrast wordt.

Na Zwaartekracht had ik nog behoorlijk veel vragen en ik heb nog veel nagedacht over het verhaal. Zwaartekracht zet je echt aan het denken over bepaalde levensvragen, maar het daagt je ook uit om in de gecompliceerde geest van Maren te duiken. Dit boek kan soms behoorlijk heftig zijn en behandelt vele onderwerpen die voor sommige pubers van toepassing zijn. Een heel bijzonder boek en ik ben door Zwaartekracht enorm nieuwsgierig geraakt naar Mislukt, aangezien dat mij een totaal ander verhaal lijkt. Iris Boter werd dankzij Zwaartekracht één van mijn favoriete Nederlandse auteurs, echt een aanwinst voor Best of YA!