Serierecensie: Centaurworld

Tijdens een weekendje weg hadden goede vrienden Centaurworld aangeraden, een Netflix Original die wat lijkt op Adventure Time. De serie ziet er heel vrolijk en kleurrijk uit, en de eerste aflevering vond ik lekker gek en hilarisch. Hier wilde ik meer van! Het duurde even voordat ik mijn fangirl kon overhalen, maar toen besloten we de twee seizoenen te bekijken. Het begin oogt nog wat oppervlakkig, maar is het de moeite waard om verder te kijken?

Horse is een trouw paard van Rider, die samen vele veldslagen aangaan. Rider heeft een bijzonder voorwerp wat ze moet bewaren, alleen worden Rider en Horse aangevallen door een groot leger een minotaurs. Het bijzondere voorwerp zorgt ervoor dat Horse op magische wijze afreist naar een andere wereld, terwijl Rider achter blijft. Horse komt terecht in Centaurworld, waar centaurs met hun magie in vrede leven en weinig meer weten van de oorlog. Horse kan opeens praten, en een groep centaurs willen Horse helpen om terug te keren naar haar wereld. Een avontuur door Centaurworld begint, kan Horse terugkeren naar haar Rider?

Bron: Parvesh.com

Centaurworld lijkt op het eerste ogenblik een vrij gekke serie vol adhd en uitgesproken personages. Horse is een trouwe metgezel van Rider, en vindt de nieuwe wereld waar ze in terecht komt maar vreemd. De vijf centaurs barstten van de energie, iets waar Horse weinig ervaring mee heeft. Het begin is vrij druk, vol humor (waarbij een paar grappen ook gewaardeerd kunnen worden door oudere kijkers) en laat nog weinig inhoud zien. De groep vertrekt en ontdekt Centaurworld, waarin verschillende volkeren leven die half mens, half dier zijn. De queeste oogt vrij simpel, maar halverwege het eerste seizoen krijg je kleine hints dat er toch meer achter dit vrolijke verhaal schuilt. Duistere krachten zijn op de achtergrond aanwezig, en aan het einde van het eerste seizoen wordt de serie veel meer bedoeld voor volwassenen, en worden er vrij zware onderwerpen aangekaart en is de grote vijand zeer creepy. Je moet dus even door de eerste paar afleveringen heen, maar dan merk je dat de serie veel meer inhoud bevat dan je in eerste instantie denkt!

Het tweede seizoen begint ook weer vrij onschuldig en rustig, waarbij er vooral veel wordt gelachen (en de vele popcultuurverwijzingen zijn erg vermakelijk om te zien). De queeste van Horse nadert zijn einde, en de serie eindigt met een spectaculaire laatste aflevering (van een uur) waar je een grote mindfuck tegenkomt die je nooit zag aankomen. De intensiteit van de serie bereikt een hoogtepunt, ik zat vol spanning voor de televisie! Het einde was zo emotioneel, waardoor zowel mijn fangirl als ik vol tranen de ontknoping bekeken.

Bron: Cartoonimages.club

Horse is een vrij sympathiek personage, zeker omdat ze naarmate het avontuur vordert steeds meer zich thuis voel in Centaurworld, ze ondergaat (fysiek en mentaal) een enorme verandering. De kudde waar ze in terecht komt is stuk voor stuk hilarisch. Je hebt Wammawink, de moeder van de groep die zorgzaam en liefdevol is. Je hebt Durpleton, de onnozele maar o zo hartverwarmende giraftaur die je meteen in je hart sluit. Je hebt Glendale, een centaur met een liefde voor diefstal, Zulius is de fancy en zelfverzekerde zebrataur en Ched is de stoere birdtaur met een klein hartje. De groep is hilarisch, en ieder personage heeft zijn eigen inbreng en verhaallijn in de serie.

Naast een verhaallijn die op fenomenale wijze zich onthult en de energieke personages vol humor, heb ik ook ontzettend genoten van de muziek. In elke aflevering zijn er wel één à twee liedjes, die zeer hoog van niveau zijn (de stemacteurs hebben echt een dijk van een stem). Het tweede seizoen viel iets tegen qua liedjes op het begin, maar het einde wist qua muzikaal niveau het goed te maken. Ik luister de soundtrack bijna dagelijks, heerlijk om te luisteren!

Bron: Cartoonimages.club

Deze serie is een geweldig avontuur waar je even in moet komen voordat je de onderliggende lagen ontdekt, maar dan heb je ook wat. Dit verhaal wist mij zo in zijn greep uit houden, en de ontknopingen van beide seizoenen wisten mij keihard te raken. Dit is een van mijn favoriete series van zowel dit jaar als afgelopen jaar, en zou veel meer lof moeten krijgen! Mocht je fan zijn van series zoals Steven Universe, Over the garden wall en Adventure Time, is dit een serie die je een kans moet geven. De serie krijgt van mij een dikke 9!