Serierecensie: De Mol – Seizoen 9

Afgelopen weken zat ik standaard op de zondag op de bank zodat ik De Mol kon kijken, waar Wie is de mol op is gebaseerd. De versie van België heeft onbekende personen en dit afgelopen jaar wisten ze ondanks de maatregelen een seizoen op te nemen, dit keer in Duitsland. Het seizoen begint meteen vol spanning, want de tien kandidaten waren niet zeker van hun deelname. Was de mol onder de radar gebleven, of had ik als oplettende kijker de mol al snel door?

Bron: Showbizzsite

Dit seizoen van de mol begint met een spannend spel in België. De tien kandidaten moeten ervoor zorgen dat tien mensen die net niet zouden deelnemen, een plekje kunnen overnemen. In een granenveld moesten de kandidaten de tien tegenstanders afschieten, waardoor het seizoen meteen razend spannend begint. De Mol heeft altijd veel meer mindfucks en onverwachte wendingen dan de Nederlandse variant. De spellen zijn gevarieerd, origineel en geven je echt het gevoel alsof de situatie in de wereld juist vrij normaal is. De kandidaten reizen niet naar drukbezochte plekken (behalve in Berlijn, maar ook daar zoeken ze de rustige plekken op), maar de kwaliteit van de opdrachten is totaal niet gedaald. De makers hebben hun uiterste best gedaan om het seizoen heel spectaculair te maken, en dat is zeker gelukt! Ik zat elke aflevering vastgekluisterd aan de bank, heb zelfs meerdere keren vol spanning geroepen naar de televisie en de ontknoping zorgde ervoor dat ik op de bank sprong van verbazing.

Bron: GoPlay

De kandidaten zijn zo divers en leuk, dat komt ook vooral omdat het onbekende mensen zijn. Ze zijn daardoor veel fanatieker en zijn veel sympathieker. Hoewel de tien kandidaten weinig met elkaar gemeen hebben, is er een goede dynamiek en is het telkens pijnlijk als kandidaten het spel moeten verlaten. Daarbij heeft iedereen wel verdachte trekken, waardoor je nooit zeker bent van een verachte kandidaat. Ik zou zo met elke kandidaat willen spreken, want het zijn stuk voor stuk fantastische mensen die ik graag zou willen leren kennen.

De mol in dit seizoen is ijzersterk (ik zal niet verklappen wie het is), hoewel ik vanaf de derde aflevering al redelijk de mol in het vizier had. Alsnog heb ik vaak getwijfeld, maar meestal hield ik me er niet al te veel mee bezig. Ik genoot juist van de kandidaten, de originele opdrachten en ook de fantastische omgeving! Duitsland is namelijk een stuk mooier dan verwacht, de groep reist door een groot deel van Duitsland en bezoekt de meest magische plekken. Dit is nu veel eerder een vakantiebestemming van mij geworden, want in Duitsland is genoeg moois te zien!

Bron: GoPlay.be

Dit seizoen was echt een meesterwerk, en ik heb zo veel respect voor de mol. De gewaagde beslissingen, de brutale molstreken en alsnog ongegeneerd verder, dit seizoen wist al mijn verwachtingen te overtreffen! Ik vind het zelfs jammer dat het seizoen is afgelopen, want ik had met gemak het aantal aflevering verdubbeld willen zien. De kandidaten beleven zo’n geweldig, spannend, interessant en gevarieerd avontuur en ik kan niet wachten op een volgend seizoen! Mocht je het seizoen nog niet hebben gezien, raad ik je van harte aan om het te bekijken via deze link. Als je alleen de Nederlandse variant kijkt, weet je niet wat je gaat meemaken!

Hoe vond jij dit afgelopen seizoen, had jij de Mol uiteindelijk weten te ontmaskeren?