Serierecensie: Disenchantment

Een paar weken geleden zag ik dat de makers van de Simpsons aankwamen met een fantasyserie die uitgezonden zou worden op Netflix. Dat klonk naar mijn idee wel als een leuke combinatie! De trailer was in ieder geval veelbelovend en ik was al snel benieuwd naar dit verhaal en de humor erachter. Zo gezegd, zo gedaan! Tien afleveringen om te zien, dat valt best mee!

In het middeleeuwse rijk Beanlandia is er een koninkrijk met een alcoholverslaafde prinses genaamd Bean die het prinsessenleven maar saai vindt. Ze hoeft niet uitgehuwelijkt te worden, ze wil juist lol trappen en hangen in de kroeg! Ze krijgt hulp van demon Luci, haar persoonlijke demon die haar graag op het slechte pad duwt. Ook krijgen ze gezelschap van Elfo, een elf die zijn eigen elfenrijk maar saai vindt.

Disenchantment is een komische serie, maar heeft wel een goede verhaallijn die pas later echt bekend wordt gemaakt. Je volgt in het begin vooral de avonturen van Bean, die een lekker rebels leventje heeft. Ze is dan wel een prinses, maar houdt vooral van zuipen, jongens versieren en op avontuur gaan. Hierbij krijgt ze wel genoeg problemen, want haar vader vindt haar avonturen maar niks en zelfs jongens willen niks doen met de prinses, uit angst dat ze onthoofd worden door de koning. Het prinsessenleven is minder leuk dan gedacht! Haar persoonlijke demon Luci brengt in ieder geval veel vreugde in haar leven, aangezien hij ook wel houdt van rebels gedrag. Elfo is daarentegen een vrolijke, ietwat domme en simpele elf die zijn eigen land heeft verlaten omdat het daar allemaal iets te vrolijk aan toe gaat. Een geweldig team waar je erg om kan lachen, aangezien ze samen veel problemen kunnen veroorzaken.

De humor in deze serie is heerlijk. Je moet wel even opletten om alle grappen op te merken, maar ik heb vaak kunnen gniffelen tijdens de afleveringen. Er is ook vaak wat lugubere humor waar ik zelf erg van hou, dus ik heb me met gemak vermaakt. De afleveringen hebben altijd een mooie structuur en de algemene verhaallijn is veel spectaculairder dan verwacht. Halverwege het seizoen zou je misschien het idee krijgen dat deze serie wat losse afleveringen zijn met wat grappige avonturen, maar het einde laat zien dat de volgende seizoenen erg schokkend kunnen worden. Ook de animatiestijl vond ik erg leuk gedaan. De personages zijn vrij simpel getekend, maar beelden van het koninkrijk vond ik daarentegen juist heel indrukwekkend. Daar hebben de makers overduidelijk veel werk in gestoken!

Disenchantment is een serie voor fantasyliefhebbers die wel houden van een rauw randje. De humor is naar mijn idee erg goed gedoseerd, terwijl er genoeg ruimte is overgelaten voor een epische verhaallijn waar je graag meer van ziet. Ik hoop daarom ook dat de makers snel het tweede seizoen maken, want ik kan niet wachten op meer!