Serierecensie: Fate The Winx Saga – Seizoen 1

Toen ik op de basisschool zat, was iedereen in de klas weg van Winx Club. Ik kan me nog goed herinneren dat ik met vier jongens ging gamen bij iemand, maar dat we eerst twee afleveringen van Winx keken voordat we aan het gamen begonnen. Deze serie heeft nostalgische waarde en heeft het shojo-genre (magische meisjes) in het Westen laten opbloeien. Al die verschillende transformaties en magie, het was vroeger razend populair! Veel kijkers zijn nu veel ouder geworden en kunnen nu Fate: The Winx Saga bekijken op Netflix, een serie die is gebaseerd op de oude tekenserie. Krijgt je nostalgie een nieuwe lading door deze serie omdat hij zo magisch is, of doet het juist afbreuk aan je magische jeugd?

Bron: Chicklit.nl

Een enorme samenvatting is waarschijnlijk niet nodig, het enige wat je als Winx-groentje moet weten is dat Bloom ontdekt dat zij een fee is en op Elfea kan leren over haar krachten, waar ze vriendinnen wordt met andere feeën. De meeste kijkers hebben de oude serie gezien, dus je kan al snel vergelijkingen maken met de oude show. Hier zitten behoorlijk wat aanpassingen in. Tecna is uit de serie gehaald en Flora is ingewisseld door haar nichtje Terra. De specialisten zijn gehalveerd en de Trix zijn (nog) niet te vinden, maar er is wel een gemene fee genaamd Beatrix te vinden in de school. De specialisten zitten op dezelfde school als de feeën en mensen die magie kunnen gebruiken hebben de keus uit vijf elementen: water, aarde, vuur, lucht en geest (hoewel Stella met haar lichtmagie een uitzondering er op is). Het verhaal is ook erg anders en meer gemaakt voor de jongeren. Er is gebruik van alcohol en drugs en er wordt vaker gevloekt, maar er is ook een nieuw gevaar, namelijk de Burden Ones. De serie bestaat uit zes afleveringen, en er is genoeg ruimte voor een tweede seizoen. En het grootste verschil met de oude serie? In Winx Club konden de dames transformeren, maar in Fate is deze transformatiemagie lang geleden verdwenen. Een grote schok voor de fans van deze transformaties, dus als je te veel nadenkt over de oude serie, zal dit niet een verademing zijn.

Bron: Paste Magazine

Als je de oude serie een beetje los kan laten, zal je misschien meer pluspunten kunnen inzien. De serie is volwassener gemaakt en de special effects waren nog redelijk, en sommige personages groeien naarmate de serie vordert. Het verhaal is alleen wat gehaast, waardoor bepaalde dingen niet helemaal duidelijk waren. Ik was een aantal keer positief verrast, maar er zijn ook nog wat minpunten aan de serie, wat vooral komt door de personages.

Bloom is in principe prima gecast, alleen is haar persoonlijkheid soms erg lastig. Ze is welbespraakt tegenover anderen, maar maakt vaak domme beslissingen en is nogal egocentrisch. Zo besteedt ze nooit aandacht aan Aisha, terwijl Aisha haar juist wil helpen. Aisha krijgt daardoor ook niet een moment om uit te bouwen, ze wordt erg snel afgewimpeld in het verhaal, wat heel storend is aangezien zij een van de weinige diverse personages is in de serie. Musa (die van oorsprong Aziatisch zou moeten zijn) wordt gespeeld door een Britse actrice die het in principe goed doet en een nieuwe lading geeft aan de magie van dit personage, maar het is absurd dat de makers voornamelijk witte acteurs hebben gecast. Stella is erg onuitstaanbaar in de serie en weet pas richting het einde een beetje haar goede kant te laten zien. Terra vond ik op het begin erg ongemakkelijk en ze wordt afgebeeld als het nutteloze meisje met een maatje meer, maar gelukkig laat zij wel meer kracht zien naarmate het seizoen vordert. Daarentegen kan je zeggen dat zij een latino-personage heeft overgenomen, wat erg zonde is). Het is goed dat de makers fatshaming in de serie stoppen (aangezien dit een kritiekpunt was op het design van de personages in de tekenserie), maar ik twijfel nog of dit de goede manier was.

Ik heb gemixte gevoelens rondom deze serie. Deze serie was te bingewatchen en sommige veranderingen waren wel degelijk een goede keus, maar veel aspecten bleven storend, wat voornamelijk komt door de personages en de gehaaste verhaallijn. Aan het einde zijn er wel meer aanknopingspunten van de originele serie en het biedt mogelijkheden voor een tweede seizoen, maar ik sta er ook niet meteen om te springen. Ik hoop dat de makers veel opsteken van de feedback van de fans op het eerste seizoen (zoals je in dit artikel kan lezen, die erg sterk alle problematische aspecten van deze serie aankaart, waardoor ik met een steeds meer bittere nasmaak terugdenk op de serie. Lees dit artikel vooral als je de serie al hebt gelezen, want het zit vol spoilers), zodat ze in het tweede seizoen bepaalde fouten recht trekken. Mocht je houden van teenage high school drama in een fantasysetting en mocht je deze serie los kunnen zien van de originele show, zou het wat voor jou kunnen zijn. Dit seizoen krijgt van mij tot nu toe een bescheiden 5, wat nog opgehoogd kan worden als er een tweede seizoen komt die de problemen/fouten wat wegtrekt.