Serierecensie: Hollywood

Op 1 mei kwam een mini-serie online op Netflix, genaamd Hollywood. Een serie over Hollywood in de jaren 40. Ik postte op Instagram wat series met de vraag waar mensen een recensie over willen lezen, en Hollywood was het meest aangevraagd. U vraagt, wij draaien! Al snel keek ik de serie af, maar was het wel het kijken waard?

Na de Tweede Wereldoorlog barst de glitter en glamour los in Hollywoodland. Veel mensen komen hierheen, in de hoop beroemd te worden. Zo ook Jack Castello, die ervan droomt om een grote rol te spelen in een film. Darren Criss wil graag films produceren en heeft een vrouw die ook een ster wil zijn. De roem in Hollywood is alleen moeilijker te bereiken dan verwacht…

Hollywood is een serie waarin de geschiedenis wordt herschreven door een alternatieve versie van de filmindustrie in de jaren 40. Aan de ene kant wordt er een realistisch beeld geschept van de filmindustrie, aan de andere kant wordt er een rooskleurige draai aan gegeven. Het is af en toe schokkend om te zien hoe het er vroeger aan toe ging. Beroemd worden ging niet zomaar, je moest als het ware je lichaam verkopen om connecties te krijgen met belangrijke mensen. Daarbij was er ook veel racisme, aangezien POC mensen haast geen plek kregen op het grote scherm, of hun namen werden weggewerkt. Het is een harde wereld, maar deze serie probeert de geschiedenis te verbeteren.

De setting is sowieso een verademing. Hollywood is zonnig, de kleding is zo passend bij de tijdsgeest en de muziek is ook fantastisch. Het sfeertje is perfect weergegeven, zeker met alle glamour van deze rijke buurt. De acteurs spelen ook indrukwekkend, hoewel ik niet een enorme binding had met ze. Zo had ik geen enorme drang om na twee afleveringen de rest van de serie te zien, maar het afkijken is het zeker waard. Diversiteit als het gaat om seksualiteit en ras staat op een hoog pitje en ook vrouwen hebben veel macht in deze serie, wat erg vernieuwend is, maar wel zoals het zou moeten.

Hollywood is een mooie miniserie waarin de geschiedenis veel mooier wordt belicht dan het was. Deze alternatieve geschiedenis is fijner dan de realiteit, maar laat nog steeds de zwarte kanten zien van de filmindustrie. Een sterke cast en een setting vol charme, wat mij betreft een mooie 8! Hollywood is voor iedereen die een mooiere versie wil zien van de filmindustrie in de jaren 40.