Serierecensie: Into the Night

Elke maand zit ik de komende series en films op Netflix te bekijken. Een serie die me opviel is Into the Night, een Vlaamse Netflixserie die er behoorlijk spannend uitzag en een interessant concept had: de zon is zo gevaarlijk dat mensen meteen sterven aan blootstelling, alleen in de nacht ben je veilig. Dit deed me iets denken aan Als de nacht eindigt, maar deze serie heeft zeker een andere invalshoek!

In Brussel staat een vliegtuig op het punt om te vertrekken naar Rusland. Een man komt alleen met een geweer het vliegtuig in, die de piloot dwingt om naar het westen te vliegen. Wat blijkt? Iedereen sterft als hij of zij wordt blootgesteld aan de zon, dus het vliegtuig vlucht van de zon weg. Kunnen de passagiers in het vliegtuig overleven, is er wel een locatie waar ze veilig zijn voor de zon?

Into the Night is een intrigerende serie met een interessant concept. De zon is zo gevaarlijk opeens geworden, waardoor mensen aan enige blootstelling sterven. Zelfs als je in je huis zit en alles afschermt, ben je niet veilig. De passagiers op het vliegtuig vluchten constant naar het westen, waar ze moeten uitvogelen hoe ze de zon kunnen vermijden. Dit is namelijk vrij lastig. Zo moet je dicht bij de noordpool blijven om met het vliegtuig sneller te zijn dan de baan van de planeet. Hoe zorg je ervoor dat je genoeg brandstof hebt, en hoe kan je contact krijgen met eventueel andere overlevers? Er zijn veel dingen waar de passagiers en de bemanning rekening mee moeten houden, wat zorgt voor genoeg spanning in de serie.

De personages zijn zeer divers, helemaal als het gaat om spraak. De meeste personages spreken namelijk Frans, maar er zijn ook Italianen, een Turk, Russen, iemand die Nederlands spreekt en zelfs Engelstaligen. Erg gaaf, want veel verschillende nationaliteiten spelen mee. Er zijn ook genoeg spanningen tussen de passagiers. Nodig voor de spanning in het verhaal, maar ontzettend dom als je nagaat dat je elkaar nodig hebt.

Een tweede seizoen gaat er zeker komen als je het einde ziet, maar ik heb nog wel een hoop vragen. Een paar kleine momenten in het verhaal zorgen ervoor dat je vraagtekens zet, dus ik ben erg benieuwd of er meer duidelijkheid gaat komen in het tweede seizoen. Daarbij was de tijdlijn en afstand een erg abstract begrip rond het einde, wat erg onlogisch aanvoelde. Afgezien daarvan is het zeker een sterke serie die je binnen een dag uit kan kijken. Tof om te zien dat Netflix zo veel nationaliteiten bij elkaar brengt en ik ben benieuwd hoe deze situatie verder zal gaan!