Serierecensie: Lost in Space (Seizoen 1 + 2)

Als kind had ik rond mijn tiende een enorme fascinatie voor de ruimtevaart. Ik las veel boeken over de ruimte, ging als partijtje naar een ruimtevaartmuseum en hield een spreekbeurt over de sterren. Nu vind ik de ruimte nog steeds een interessant onderwerp en een toekomstbeeld waarin de mensheid naar een andere planeet trekt is een mooi startpunt voor een serie. Nu is het derde seizoen vandaag online gezet, dus hoog tijd om te vertellen of jij wel of niet dit ruimteavontuur kan aangaan.

Je volgt de familie Robinson, die zijn gestrand met hun ruimteschip op een onbekende planeet. De jongste van de familie, Will, ontmoet tijdens zijn expeditie op deze nieuwe planeet een robot waar hij een band mee krijgt. De familie moet zich staande houden en proberen de rest van de mensheid te bereiken zodat ze een nieuwe planeet kunnen bewonen, terwijl ze vele gevaren in de gaten moeten houden…

Lost in Space is een serie vol avontuur. Al snel merkte ik dat de serie hetzelfde patroon volgt: de Robinsons zijn op weg, krijgen te maken met een groot probleem, gaan op een queeste of voeren een gevaarlijke opdracht uit om zo hun weg te vervolgen. Hierdoor krijg je te maken met vele avonturen in de ruimte, onbekende planeten en heftige confrontaties met andere mensen of buitenaardse wezens. Dit patroon is erg herhalend, maar weet het verhaal wel spannend te houden en maakt de serie erg vermakelijk.

In seizoen 1 vond ik al dat de serie er op visueel gebied er erg goed uit zag, maar zeker in het tweede seizoen hebben de makers zichzelf overtroffen. Spectaculaire beelden van de ruimte of nieuwe planeten, veel technologie en epische actiescènes waarin je elk detail in je wilt opnemen. Ook vind ik de robots erg indrukwekkend, hun mechanica is heel gestroomlijnd en gedetailleerd. Alle science fiction liefhebbers zullen in ieder geval hun ogen uitkijken, de makers weten er echt wat moois van te maken!

De acteurs vind ik erg sterk. Vooral de familie Robinson weet je erg aan te spreken. Will is een hele onschuldige en hoopvolle jongen die het beste in iedereen ziet, zelfs in een robot die erg gevaarlijk kan zijn. De band tussen hem en de robot is heel intrigerend en vertederend, maar ook de banden tussen de familieleden zelf is heel ontroerend. Vooral in het tweede seizoen merk je meer over het verleden van de familieleden en hoe hecht hun band wel niet is. Samen staan ze sterk! Ik had alleen een hekel aan Dr. Smith. De serie probeert haar karakter meerdere lagen te geven en haar slechte kant te verdedigen met goedbedoelde motieven, maar ze stoorde me gewoon mateloos.

Lost in Space is een vermakelijk ruimteavontuur waarbij de actie constant aanwezig is. Hoewel een personage een grote irritatiefactor is in deze serie, genoot ik van de band tussen de familie Robinson en de robot. Visueel is het een knap staaltje werk en het einde van het tweede seizoen maakt me zeker nieuwsgierig naar het het derde en laatste seizoen! Deze ga ik dus snel bekijken, want vanaf nu kan je de hele serie op Netflix zien.

Heb jij Lost in Space al gezien, wat vind je ervan?