Serierecensie: Marvel’s Runaways

Disney+ heeft de laatste tijd meer aanbod gekregen, waardoor ik steeds vaker dit streamingsplatform erbij pak om een serie of film te kijken. Zo keek ik naar de drie seizoenen van Marvel’s Runaways, over een groep pubers die noodgedwongen van huis wegloopt. Is deze serie het kijken waard?

Zes pubers waren vroeger vrienden via hun ouders, maar de laatste paar jaren zijn ze wat uit elkaar gegroeid. Op een avond komen de zes bij elkaar, terwijl hun ouders (die in de organisatie Pride zitten) ook samenkomen. De zes hebben een wat ongemakkelijke reünie, maar moeten samenwerken als ze erachter komen dat hun ouders criminelen zijn. Wat is het doel van Pride, en kunnen ze hun ouders stoppen?

Bron: Film.nl

Marvel’s Runaways is een diverse serie gebaseerd op comics, waardoor deze serie zich afspeelt binnen het Marvel-universum, hoewel de aantal verwijzingen en aanknopingspunten minimaal zijn. In deze serie volg je zes verschillende jongeren die op vele vlakken verschillend zijn, bijvoorbeeld op seksualiteit, etniciteit en ook bijzondere krachten. Elke puber heeft een speciaal talent of een kracht die uniek is. Zo geeft Karolina licht, Nico ontdekt een magische staf die alleen zij en haar familie kan gebruiken, Molly heeft momenten dat ze erg sterk is, Gert heeft een telepathische link met een bijzonder wezen en Chase en Alex zijn technologisch ingesteld. Deze verschillende talenten zorgen voor een serie waarin er verschillende verhaallijnen zijn, waardoor er genoeg afwisseling is. Een algemene vijand is er niet, want elk van de jongeren moeten oppassen voor hun ouders en de gevaren die daarbij komen kijken.

Bron: Disneyplusaanbod

Naast spannende avonturen en het dwarsbomen van criminele ouders zijn er ook vele andere onderwerpen worden aangekaart. Zo is een queer relatie heel rustig verweven in het verhaal, zonder dat er een groot ding van wordt gemaakt, en ook dingen zoals paniekaanvallen komen voorbij. De acteurs zijn allemaal erg uitgesproken en hoewel deze groep erg verschillen is, passen ze goed bij elkaar. Wat ik minder vond is het feit dat de ouders van de groep erg inconsequent waren. Soms lijken ze het goede te willen doen, maar aan de andere kant hebben ze afschuwelijke daden verricht. Ik kon ze daardoor niet helemaal pijlen, waardoor verhaallijnen wat warrig kunnen overkomen.

Bron: The Verge

Jammer genoeg is de serie gecancelled halverwege het filmen van het derde seizoen, waardoor er gelukkig wel nog een vrij gesloten einde is gemaakt. Helaas is deze afronding wel te merken in het derde seizoen, waardoor de laatste afleveringen wat gehaast en afgeraffeld overkomen. Er was nog zo veel te ontdekken, zeker door alle verschillende verhaallijnen, maar dat werkte misschien juist in het nadeel. Runaways is in ieder geval een fijne bingewaardige serie, en krijgt van mij een mooie 7.5!