Serierecensie: Never Have I Ever – Seizoen 1

Never Have I Ever is een serie die me niet op het eerste ogenblik aansprak, maar na de trailer gezien te hebben was ik lichtelijk nieuwsgierig geraakt. Een hoofpersoon met ouders uit India zie je niet vaak in series en ik vind het erg fijn dat Netflix zo veel let op diversiteit. Samen met mijn fangirl keek ik naar deze serie, was het zo goed als we hadden verwacht?

Devi heeft het afgelopen jaar een bijzondere tijd gehad. Tijdens haar muziekoptreden kreeg haar vader een hartaanval, waarna hij overleed. Ze was zo in shock, dat ze een paar maanden zelfs niet kon lopen. Dit jaar wil ze het alleen helemaal anders doen. Ze wil met haar vriendinnen erg populair worden en niet meer het meisje zijn die tijdelijk verlamd was.

Never Have I Ever is een serie die begint met een hoop hilariteit en een hoop ongemakkelijke momenten waarbij je plaatsvervangende schaamte krijgt. Devi is een meisje dat eindelijk op de voorgrond wil staan, maar haar weg naar populariteit is moeilijker dan ze in eerste instantie denkt. Ze heeft de hoop dat ze ontmaagd kan worden door de populairste jongen van de school, maar dit heeft ze zwaar onderschat. In het begin merk je vooral veel gênante vertoningen van Devi, maar gaandeweg het verhaal begint de serie te groeien.

Deze serie is namelijk niet een simpele high school drama met humor, maar juist een serie vol diversiteit en veel onderwerpen die toepasbaar zijn op jongeren. Prestatiedruk, seksualiteit, familie, vriendschap, schaamte, rouw, het zijn allemaal thema’s die aan bod komen. Ook de diverse cast is erg opmerkelijk aan deze serie, terwijl de diversiteit juist heel subtiel wordt weergegeven. Daarbij vond ik het heel verfrissend om een hoofdpersoon te zien met roots uit India. Dit zie je vrijwel niet in series, dus het is erg mooi om een deel van deze cultuur te zien.

Never Have I Ever begint als een grappige serie over de middelbare school, maar eindigt in een ontroerend verhaal over rouw, vriendschap en liefde. Personages kunnen een enorme groei meemaken en meerdere kanten van zichzelf laten zien, terwijl verschillende thema’s mooi gebalanceerd worden. Er is nog ruimte voor een tweede seizoen, waar ik zeker naar uitkijk. Deze komt op 16 juli uit, dus als je snel het eerste seizoen kijkt kan je meteen verder. Never Have I Ever is een perfecte serie voor tussendoor en heeft meer inhoud dan je in eerste instantie denkt!