Serierecensie: One of us is lying – Seizoen 1

Een van ons liegt is het eerste boek van Karen M. McManus, de meest populaire vertaalde YA-thrillerauteur van Nederland. Haar debuut heb ik jaren geleden gelezen, en nu is er een Netflix-serie gebaseerd op het boek! De ontknoping van het verhaal wist ik al door het boek, maar ik was heel benieuwd of de serie toch wat verschillen zou hebben ten opzichte van het boek. Binnen een weekend had ik de serie al uit, wist het de verwachtingen te overtreffen?

Vijf jongeren moeten nablijven. Addy is het populaire meisje in een relatie met een populaire maar ietwat dominante jongen van de school, Cooper is de sporter die er alles aan moet doen om een studiebeurs te halen, Bronwyn is de perfecte leerling met haar hoge cijfers, Nate is de drugsdealer die constant in de problemen raakt en Simon is de jongen die een roddelapp beheert waarin hij alle geheimen weet te onthullen van zijn klasgenoten. Vijf leerlingen gaan de klas binnen, en maar vier komen naar buiten… Simon is vergiftigd en overlijdt al snel, maar wie heeft dit gedaan?

One of us is lying is een high school dramaserie gecombineerd met een thriller, waarbij je als kijker dezelfde vraag stelt als alle leerlingen op school: wie zit er achter de dood van Simon? Hij was niet bepaalde geliefd op school door zijn roddelapp, en na zijn dood komen er onthullingen online van de andere vier leerlingen, dus die kunnen een duidelijk motief hebben. De dood van Simon wordt onderzocht, en alle vier de leerlingen zijn erg bang voor de uitkomst en het openbaar maken van hun geheimen. In het boek worden de geheimen beetje bij beetje onthuld, maar in de serie kom je al snel achter de geheimen van de vier hoofdpersonen. Dit haalde de verrassing er een beetje uit, aangezien sommige onthullingen best shocking zijn, maar hierdoor was er meer ruimte voor het mysterie rondom Simon en de manier waarop de Bronwyn, Cooper, Addy en Nate ermee dealen. De spanning werd telkens opgevoerd en je wordt vaak in de verkeerde richting geduwd. Ik was best tevreden over het einde, aangezien ze dit wat hebben aangepast waardoor de ontknoping veel sterker overkwam. Hierdoor was ik aangenaam verrast, en was de serie voor mij makkelijk om te bingewatchen.

Bron: Filmvandaag

Nu vond ik het mysterie erg spannend, en weet je een goede kijk te krijgen in de vier hoofdpersonen, hoewel ik niet volledig omver ben geblazen door de serie. Het verhaal zelf was goed opgezet door verschillende flashbacks, alleen had ik wat bedenkingen bij sommige acteurs. Zo vond ik Bronwyn (gespeeld door Marianly Tejada) erg stroef, ze kon niet heel goed haar emoties overbrengen. Hierdoor was de chemie tussen haar en een ander personage juist ver te zoeken, terwijl dit een belangrijk onderdeel is van het verhaal. Ook vond ik de stiekeme ontmoetingen tussen de vier wat onwetend en dom, hoewel dit wel nodig was voor het plot. Wel vond ik Chibuikem Uche als Cooper een erg aangename acteur, aangezien zijn emoties heel realistisch overkwamen. De groei die hij meemaakt in het verhaal is erg inspirerend en hoopvol, wat ik zelf zeer fijn vond.

One of us is lying is uiteindelijk een vermakelijke YA-thriller met genoeg drama, hoewel sommige aspecten van het verhaal wat storend overkwamen. Er is in ieder geval genoeg ruimte voor een tweede seizoen, waar ik toch wel naar uitkijk. Deze serie krijgt van mij een 7.5, en ik ben erg benieuwd wat de serie nog verder kan aanbieden! Hij is te zien op Netflix, dus sla je slag en ga deze serie bingewatchen!