Serierecensie: Shadow and Bone – Seizoen 1

Afgelopen vrijdag barstte de hype los rondom Shadow and Bone, de serie die is gebaseerd op de boeken van Leigh Bardugo. Ik heb al haar boeken gelezen en ik vind ze stuk voor stuk erg mooi, en ik was erg benieuwd naar de serie. Zowel de Grisha-trilogie als het Kraaien-tweeluik zouden erin voorkomen, hoe zouden deze verhaallijnen met elkaar gecombineerd worden? Op de vrijdag zat ik er meteen klaar voor, want ik kon niet wachten om de serie te zien!

Bron: Netflix Nederland

Alina Starkov is al haar hele leven vrienden met Mal, waar ze een hechte vriendschap mee heeft. De twee hebben zich aangesloten in het leger, waarbij Alina een kaartenmaker is. Ravka is in tweeën gespleten door een gebied vol duisternis waar kwaadaardige monsters leven, en op een missie door dit gebied ontdekt Alina een gave die de hele wereld kan veranderen. Aan de andere kant van de duisternis heeft Kaz een missie geaccepteerd waar hij een enorme beloning voor krijgt, maar kunnen hij en zijn crew deze missie wel volbrengen?

Bron: Geeky Gadgets

Shadow and Bone is een adembenemende fantasyserie waar zowel de lezers als niet-lezers van kunnen genieten. In deze serie volg je grotendeels de verhaallijn van Bardugo’s eerste serie, en heeft de Kraaien een andere invulling gekregen. Deze verhaallijn wordt verweven in Alina’s verhaal, wat sommige lezers zou kunnen afschrikken, maar het is juist een meesterlijke zet! Alina’s verhaal is namelijk op zichzelf niet zo intens dat het de hele serie kan dragen, want Kaz, Jesper en Inej weten de serie echt naar een hoger niveau te tillen. Ze zijn zo fascinerend en je kan vaak genoeg lachen om de acties van Jesper, het is echt een ware toevoeging. Ondanks dat het verhaal van Ketterdam anders is, komen er toch nog een paar iconische quotes naar voren en heb ik juist nog meer de behoefte om dit tweeluik opnieuw te gaan lezen, omdat ik nu veel meer van de personages ben gaan houden.

Bron: Serietotaal.nl

Netflix heeft erg veel geld in deze serie gestopt, dat is duidelijk te zien. De special effects zien er erg realistisch uit (hier kunnen de makers van de real life action serie van Avatar hopelijk veel van leren) en de kostuums zijn echt adembenemend. Alle kefta’s met hun prachtige illustraties, alle locaties, de hele sfeer, het weet zo goed de Grisha-wereld uit te beelden! Ook de acteurs spelen erg goed en passen ook erg bij de personages uit het boek. Sterker nog, sommige personages zoals Mal hebben een grote update gekregen waardoor ze veel sympathieker worden in de serie. Nee, deze serie is geen exacte kopie van de boeken, maar het is van hoge kwaliteit en dit alternatieve verhaal biedt zo veel mogelijkheden voor meer seizoenen!

Ik ben laaiend enthousiast over Shadow and Bone en heb deze serie ook binnen twee dagen gezien. Het is bingewaardig, de personages zijn briljant, visueel is het geweldig om te zien en de lezers zullen smullen van het zien van deze nieuwe verhaallijnen en het herkennen van wat quotes van de boeken. Ik kan in ieder geval niet wachten op meer, dus laat dat tweede seizoen snel komen!