Serierecensie: Steven Universe Future

Ik ben een groot fan van Steven Universe. Deze serie heeft zo veel meer diepgang dan je in eerste instantie denkt en geeft zo veel mooie boodschappen aan de kijker. Het einde van deze serie vond ik prachtig, en ik vond het vrij leuk dat er een film kwam die zich wat jaren later zou afspelen. Nu vond ik die niet helemaal perfect, maar wel mooi om te zien hoe de personages waren gegroeid. Ook is er een korte serie die zich afspeelt na de film, waar ik zeker benieuwd naar was. Hoe zou het verder gaan met Steven en alle gems in Perido Beach?

Steven Universe en alle gems en inwoners van het dorp zijn al flink in je hart gesloten als je aan deze serie begint. Steven is zestien jaar en helpt het dorp van de gems, maar hij merkt dat zijn hulp niet meer zo nodig is. Hij beleeft nog leuke avonturen met zijn vrienden, maar de krachten van zijn moeder worden steeds sterker. Steven ziet ook zijn vrienden ouder worden en ze hebben hun eigen roeping gevonden, die niet in Perido Beach is. Steven voelt zich steeds meer verloren, wat erg heftig is om te zien. Mentale gezondheid staat centraal in deze serie, wat erg hartverscheurend kan zijn.

Steven heeft altijd aan anderen gedacht, maar de afgelopen tijd heeft hij weinig aan zichzelf gedacht. Dit komt zeker richting het einde goed aan bod, wat laat zien dat je voor je medemens moet zorgen en dat je zelf ook moet aangeven als het niet gaat. Je gevoelens opkroppen kan slecht uitpakken, maar de liefde van je naasten kan je wonden helen. Dit is erg ontroerend om te zien, helemaal omdat de band tussen de personages zo hecht is. Het is haast pijnlijk om te zien hoe personages verder gaan, maar ook fijn om te zien hoe iedereen zijn of haar eigen weg inslaat.

Toegegeven, niet alle afleveringen waren even goed. Er zaten wat fillers tussen, maar aan de andere kant: twintig afleveringen van elk 11 minuten valt uiteraard mee. Mocht je dus een fan zijn van Steven Universe, raad ik je aan om de vervolgserie te kijken. Tranen gegarandeerd, want het einde is erg emotioneel. Het einde zorgde er vooral voor dat ik erg tevreden was met de uitkomst van de serie, dus ga zeker niet afhaken als je halverwege het seizoen het niet meer ziet zitten. Het einde is het zeker waard! Hoewel ik de originele serie nog steeds mooier vind, is dit een prima afsluiter waarbij je de toekomst ziet van Steven Universe.