Serierecensie: The Haunting of Bly Manor

Tijdens oktober komen er genoeg griezelige films en series online op Netflix, om al voorbereid Halloween in te gaan. Vorig jaar had ik enorm genoten van The Haunting of Hill House, en deze serie zou een soortgelijk spookverhaal zijn. Hoe griezelig zou dit landhuis zijn? In het weekend toen de serie uitkwam, had ik hem meteen gezien.

Bron: Den of Geek

De jonge Dani is naar Engeland gekomen, ze wil opnieuw beginnen. Aangezien ze lerares geweest, vindt ze een baan bij een groot landhuis waarin ze gouvernante moet zijn van twee kinderen. De twee kinderen zijn wat eigenaardig en moeten de dood van hun ouders verwerken, maar Dani merkt al snel dat het landhuis veel geheimzinnige geheimen heeft. Samen met de andere personeelsleden op het landhuis probeert ze deze geheimen te ontrafelen, maar of dat nou zo’n goed idee is…

Bron: Netflix Nederland

Deze serie is geen direct vervolg op The Haunting of Hill House, waardoor je een paar castleden van de vorige seizoen opnieuw gaat zien in een nieuwe rol. Victoria Predetti speelt dit keer de gouvernante Dani, die al snel de griezelige gebeurtenissen in het landhuis opmerkt. Niet iedereen van de vorige serie is terug, maar er zijn een aantal oude bekenden die je erg doen verrassen. Alle personages zijn levensecht en kunnen een heel andere rol aannemen, wat verbazingwekkend goed is gedaan. Naast de oude cast zijn er ook nieuwe acteurs die een mooie toevoeging zijn aan het landhuis. Vooral de kinderen zijn heel sterk en weten treurige, maar vreugdevolle kinderen neer te zetten, hoewel ze ook erg eigenaardig en creepy uit de hoek kunnen komen.

Bron: Superguide.nl

Deze serie is een horrorserie, maar het gehalte horror valt nog redelijk mee. Er zijn zeker een paar heftige schrikmomenten waar je kippenvel van krijgt, maar ik moet zeggen dat het voor de gemiddelde horrorkijker te doen is. De opbouw is vrij rustig, maar gaandeweg het verhaal merk je dat horror niet het uitgangspunt van de serie is, maar dat ook psychologische en romantische aspecten erbij komen. In het begin is het hele landhuis nog eng, maar richting het einde had ik juist veel meer emoties rondom het verhaal. Het is tragisch, maar ook ontzettend mooi, en de openbaringen die je krijgt aan het eind zetten gebeurtenissen aan het begin van de serie in een ander daglicht.

The Haunting of Bly Manor is een tikkeltje anders dan de voorgaande serie, maar het weet een uitstekende psychologische horror te zijn waarbij je naast het schrikken van geesten, ook emotioneel betrokken te raken met alle personages. Ik vond het een verslavende serie en ik hoop dat er meer Haunting-series gaan komen, want deze verhalen zijn echt meesterwerken! The Haunting of Bly Manor verdient van mij een dikke 9.