Serierecensie: The Hollow

Als Netflixfanaat probeer ik graag nieuwe Netflixseries uit. Een aantal weken geleden kwam The Hollow online. Ik zag de trailer en ik had het idee dat dit verhaal wel wat gelijkenissen kon hebben met Gravity Falls en Over the Garden Wall, twee favoriete series van mij. Het eerste seizoen is ook maar 10 afleveringen, dus dat valt ook enorm mee. Met hoge verwachtingen begon ik aan deze serie en belandde ik in een groot avontuur, maar was het wel een goed avontuur?

Drie tieners worden wakker in een bunker. Ze hebben geheugenverlies en weten alleen een naam door een briefje in hun broekzakken. Al snel moeten ze ontsnappen uit deze bunker en komen ze terecht in een bijzondere wereld. Er zijn magische portalen, gevaarlijke wezens zoals minotaurs, heksen en meer. Ook komen de kinderen erachter dat ze alle drie bijzondere gaven hebben. De drie tieners proberen een weg naar huis te vinden, maar waar is dat eigenlijk, en komen ze wel uit deze wereld?

The Hollow is een serie waarin je, net zoals de personages, veel vragen bij krijgt. Waarom zijn de kinderen op deze plek en hoe komen ze eruit? Hoe komen ze aan speciale krachten en wat is de logica achter al deze magische wezens? De rode draad zie je gewoon haast niet in dit avontuur. De personages moeten constant vechten, op de vlucht slaan of bepaalde opdrachten volbrengen om verder te komen in hun avontuur. Ik was heel benieuwd naar de hele logica van dit verhaal en wat voor geheimen er onthuld zouden worden, dus ik keek met veel plezier. De situaties leken vrij willekeurig, maar het avontuur bleef er daarom lekker in. Zeker kinderen van rond de 13 zullen zeker genieten van de vele actie. Halverwege het verhaal krijg je ook al wat meer duidelijkheid over de opbouw van de wereld en wat er precies aan de hand is, dus aan het einde had ik alles zien aankomen.

De personages zijn alle drie erg aangenaam, hoewel ze weinig groei vertonen. Tien afleveringen is toch iets te kort om de personages te laten ontwikkelen. Daarbij was de tekenstijl wel oké, maar waren sommige taferelen iets te simpel getekend. Erg opmerkelijk, want soms doen de animatoren hun best om halve 3D-beelden te vertonen van tegenstanders. De muziek is erg fijn, maar de focus ligt dus vooral op het mysterie rondom de drie tieners en het avontuur. Vele magische figuren komen voorbij. Vele wezens zijn herkenbaar, waardoor ik zeker kon genieten van alle tegenstanders waar de tieners mee te maken hadden.

Maar goed, het belangrijkste was natuurlijk het vinden van antwoorden. Richting het einde wist ik wel wat er aan de hand was, maar keek ik alsnog erg uit naar de grote ontknoping. Nu zal ik je een goede raad geven: kijk de laatste paar minuten NIET. Je ziet vast wel een moment waarin de ontknoping bijna gebeurt, daar moet je stoppen en zelf je vervolg bedenken. Deze serie had namelijk heel veel potentie voor meer seizoenen. Er had zo veel meer gedaan kunnen worden met deze wereld en de krachten van de personages. Het verhaal had veel complexer kunnen zijn, maar de makers hebben het henzelf heel gemakkelijk gemaakt en de meest cringy afloop weten te bedenken. Ik was achteraf heel teleurgesteld over dit einde en ik bestempelde (en doe het nog steeds) deze serie als nutteloze tijdsbesteding. Als het einde anders was geweest zou ik uitkijken naar veel meer afleveringen, maar de makers hebben de serie door het einde op een gruwelijke manier verpest. Zo jammer, want ik vond de serie juist zo leuk!

The Hollow was dus niet wat ik ervan had gehoopt. Het constante avontuur was spannend en het mysterie rondom de kinderen sprak mij enorm aan, maar het einde wist ervoor te zorgen dat ik boos deze serie beëindigde, wat een afknapper! Ik raad je aan om je tijd te besteden aan een andere leuke serie, want dit is overduidelijk een grote misser…

Welke serie wist jou enorm teleur te stellen door het einde?