Serierecensie: Undercover – Seizoen 1 + 2

Ik ben altijd verbaasd over de hoge kwaliteit van Netflix Originals, maar op de een of andere manier begon ik maar niet met Undercover (hoewel deze ook op nationale televisie te zien is). Aangezien ik nooit fan ben geweest van Nederlandse film, besloot ik deze serie nog niet te kijken, omdat het een Vlaamse en Nederlandse productie is. Tijdens het uitkomen van het tweede seizoen hoorde ik alleen steeds meer enthousiaste verhalen over deze serie, waardoor ik het toch een kans wilde geven. Een uitstekende beslissing, want Undercover is een serie die verwachtingen overtreft!

Bron: Ad.nl

De Vlaamse politie is al lang op zoek naar de xtc-handel, en ze hebben het hoofd van deze handel gevonden: Ferry Bouwman, een gladde man die het liefst zijn tijd besteed met zijn vrouw op de camping in Limburg. De Nederlandse en Vlaamse politie bundelen hun krachten en sturen twee undercoveragenten op de camping af: Bob en Kim. Zij doen zich voor als een gelukkig stel, in de hoop dat ze vrienden worden met Ferry en zijn vrouw Daniëlle. Kunnen ze deze xtc-baas ontmaskeren?

Undercover is een spannende serie, waarbij het eerste seizoen is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Twee undercoveragenten (gespeeld door Tom Waes en Anna Drijver) moeten een band scheppen met een beruchte drugshandelaar en zijn vrouw, in de hoop dat ze bewijs kunnen vinden voor Ferry’s daden. Je merkt meteen dat Ferry en zijn vrienden aan de foute kant staan en Bob en Kim moeten voorzichtig te werk gaan en niet verdacht lijken. De spanningen lopen snel op en als kijker vrees je voor de twee agenten. Als iemand op de camping erachter komt dat ze bij de politie horen, loopt het niet goed af! Het acteerwerk is heel indrukwekkend en de combinatie tussen Vlaamse en Nederlandse personages werkt goed. Daarbij vond ik het Limburgs accent fantastisch, helemaal omdat sommige acteurs niet uit Limburg komen en dit accent probleemloos hebben overgenomen. Het kneuterige van de camping is ook erg grappig en hoewel ik me soms niet helemaal kon vinden in Bob en Kim, bleef ik geboeid.

Bron: Man-man.nl

In het tweede seizoen gaat het nog wel over de zaak van Ferry Bouwman, maar gaat het voornamelijk over een nieuwe zaak, namelijk illegale wapenhandel op een Vlaamse manege. Ik vond dit verhaal om eerlijk te zijn net zo sterk als het eerste seizoen, helemaal omdat deze nieuwe misdadigers ook erg intimiderend zijn. De serie blijft onvoorspelbaar en weet telkens een andere kant in te slaan, net zoals echte politiezaken kunnen gaan. Het is gewoon een Nederlandse variant van series zoals Breaking Bad en ik ben verbaasd over de hoge kwaliteit van deze serie. De acteurs weten overtuigend te spelen, de combinatie tussen Vlaams en Nederlands sluit mooi op elkaar aan (en als Nederlander leerde ik een hoop mooie Vlaamse uitspraken door deze serie) en het verhaal blijft van begin tot eind spannend.

Momenteel wordt er wekelijks een nieuwe aflevering van Undercover op Netflix geplaatst, dus wekelijks kan ik weer genieten van veel actie. Daarnaast kan ik je ook de podcast van De Vierkanten Ogen Show aanraden, zij hebben namelijk het eerste seizoen kort besproken en van elke aflevering van seizoen 2 een podcast gemaakt! Zo krijg je wat extra achtergrondinformatie en voelt het net alsof je met je vrienden aan tafel zit en de serie bespreekt. Undercover heeft in ieder geval mijn verwachtingen overtroffen en ik ben heel benieuwd naar het aankomende seizoen.