Serierecensie: WandaVision

De afgelopen weken had ik elke vrijdag een plek in mijn agenda gereserveerd staan voor het zien van een nieuwe serie in het Marvel-universum: WandaVision, een serie die zich afspeelt na Avengers Endgame. Ik ben de afgelopen jaren erg fan geworden van deze superhelden, en ik was heel benieuwd hoe dit verhaal zou gaan zijn. Vision en Wanda die samen in een huis wonen en een normaal ouderwets leventje leiden? De trailer roept veel vragen op, dus elke vrijdag zat ik weer vastgekluisterd aan de buis. Is dit een goede zet van Marvel, of is dit een pijnlijk begin van de vierde fase in het Marvel-universum?

Bron: Serietotaal.nl

Wanda en Vision zijn aangekomen in Westview, een vrolijk stadje met een prettige buurt. De twee hebben een mooi huis en zijn getrouwd, maar hoe zijn ze hier eigenlijk gekomen? Er lijkt iets bijzonders aan de hand te zijn, maar de twee spelen het spelletje mee en proberen een normaal leven te leiden terwijl ze hun superkrachten proberen te verbergen voor de buurtbewoners. Als dat maar goed gaat!

Bron: IGN Benelux

WandaVision weet de vierde fase van Marvel een originele start te geven. Normaal zijn er alleen maar films, maar nu is er een serie waarin we Wanda en Vision in de eerste afleveringen een mooi leven leiden met grappige avonturen waarin ze hun superkrachten onopvallend proberen te gebruiken. Elke aflevering speelt zich ook af in een ander tijdperk. Zo begin je de eerste aflevering met zwart-wit beeld uit de jaren vijftig, terwijl een paar afleveringen later je juist een serie kijkt die zo lijkt op de jaren negentig. De makers zijn lekker experimenteel en laten vele soorten afleveringen zien met allemaal verwijzingen naar series die in een bepaalde tijd erg populair waren. Het is in het begin even wennen en je begrijpt er weinig van, maar uiteindelijk krijg je antwoorden op je vragen en merk je wat voor rol Wanda gaat spelen in de volgende films (althans, je krijgt hints hoe het gaat worden). Andere personages van de vorige films komen weer terug en elke aflevering maakt de serie spannender en mysterieuzer. Zeker in een tijd als deze is het heerlijk om elke week naar een aflevering uit te kijken, hierdoor is Disney+ (mede dankzij de toevoeging van Star) weer goed in de markt gekomen.

Het wekelijks uitkijken naar series zorgde er ook voor dat ik wekelijks kon luisteren naar podcasts die de afleveringen bespreken (zoals Chez Geeque en De Vierkanten Ogen Show). Dit maakte het extra leuk, want daardoor kreeg ik nog meer theorieën over het verloop van de serie en de mogelijkheden voor de volgende series en films van Marvel. Het maakte de hype nog groter dan hij al was, en het zorgde er ook voor dat ik nog meer ben gaan geven om Wanda en Vision. Wanda is vrij onderbelicht in de films, maar nu merk je pas haar werkelijke krachten. Ook zie je hoeveel ze houdt van Vision en hoe lastig hij het vindt als hij weet hoe de vork in de steel zit. Agnes vond ik ook een heerlijke toevoeging aan de serie. Ze is een kletstante van een buurvrouw en zorgde voor zo veel humor in de serie, hoewel ik haar later in het seizoen minder vond. Het is enigszins jammer dat sommige theorieën niet waar bleken te zijn (aangezien ik meer cameo’s verwachtte van grote personages), maar ik heb wel erg genoten van de uiteindelijke ontknoping, die naast een hoop spanning ook een hoop emoties opwekte.

WandaVision kan je op het begin vreemd vinden, maar gaandeweg de serie wordt het steeds interessanter en spannender. De acteurs zijn top, je krijgt meer te weten over Wanda en het biedt nieuwe mogelijkheden voor nieuwe superhelden en nieuwe verhaallijnen. Alle tijdperken in de serie zijn af en toe hilarisch en herkenbaar en ik genoot zo van de wekelijkse vooruitzichten naar een nieuwe aflevering. En niet getreurd, want de volgende Marvelserie The Falcon and the Winter Soldier is nu van start gegaan! Als je nog geen lid bent van Disney+, is het nu de tijd om lid te worden, want de komende tijd kan je vaak genieten van wekelijkse spannende afleveringen en is er nu veel aanbod op dit streamingsplatform! WandaVision krijgt van mij een dikke 9.