Serierecensie: What if…?

De afgelopen weken kwam er telkens een aflevering online van What if…? , een animatieserie waarin je verschillende alternatieven tijdlijnen ziet van het Marvel-universum. Een leuke manier om andere verhaallijnen te verkennen, want de mogelijkheden zijn eindeloos met zo’n serie! Negen weken lang ging ik er elke woensdag voor zitten. Zijn deze alternatieve verhalen de moeite waard om te kijken?

Bron: DisneyPlus

Laat ik alle afleveringen in het kort bespreken, nadat ik nog een algemene indruk geef van de serie. Het animatieniveau is om over naar huis te schrijven, alle personages zijn duidelijk te herkennen en de spectaculaire scènes zijn zeer kleurrijk en vol denderende perspectieven. Daarbij heeft een groot deel van de echte cast de stemmen ingesproken, en andere stemmen waren niet heel storend. In de eerste aflevering zie je Peggy Carter die de eerste Avenger zou worden als een vrouwelijke Captain America, een variant die mij eigenlijk veel meer bevalt! Agent Carter is stoer en heeft nog steeds een zachte kant, en zou zo alle films willen zien waarin zij de Captain zou zijn. In de tweede aflevering zie je T’Challa die de Star-Lord zou zijn geworden, waardoor de tijdlijn drastisch verandert. Een erg mooie aflevering, en ook wat emotioneel.

De derde aflevering is wat minder bijgebleven bij mij, maar de vierde aflevering wist vooral tragisch te zijn. Doctor Strange heeft hierin zijn vrouw verloren, waardoor hij constant pogingen doet om haar uit de dood te halen, waarin alle grenzen van de realiteit worden verlegd. Niet de meest vrolijke aflevering, en al helemaal niet de aflevering erna… Hierin wordt namelijk een universum gemaakt waarin de wereld te maken krijgt met een zombie-invasie, waarin zelfs alle superhelden niet veilig zijn… Er zijn al wat strips waarin zombies in het Marvel-universum zitten, dus het is leuk dat de makers het in deze serie stopten. De zesde aflevering richt zich vooral op Tony Stark, die ik zelf niet heel bijzonder vond (maar dat is waarschijnlijk omdat de personages in deze aflevering mij niet enorm aanspreken).

Bron: Collider

Aflevering 7 is waarschijnlijk wel mijn favoriet. Hierin zie je Thor als enig kind, die als een partyanimal naar aarde reist om daar lekker te feesten, terwijl zijn moeder hier niks van weet. Heel grappig om te zien, ik had me bij deze aflevering kostelijk vermaakt! De serie sluit af met twee afleveringen die één geheel vormen, waarin eigenlijk alle universums een rol spelen. Hierin volg je een universum waarin Ultron alle infinity stones heeft bemachtigd en alles heeft vernietigd, totdat hij erachter komt dat de Watcher (het personage dat alle universums introduceert en ze bekijkt) hem bekijkt. Hierdoor merk je dat elke aflevering van belang is voor de gehele serie, wat ik een aangename verrassing vond. Hoewel het einde logisch aanvoelde, vond ik de laatste minuut niet heel bevredigend.

What if…? is een erg gevarieerde animatieserie waarin we alternatieve tijdlijnen van Marvel tegenkomen. Ik ben niet fan van elke aflevering, maar elke week weer iets totaal anders zien is wel amusant. Ik geef daarom de serie een mooie 8, en hoop dat in de toekomst er nog wat animatieseries gaan verschijnen!