Steven Universe

Wanneer je in een tentamenweek na onwijs veel leren helemaal moe bent, is niets beters dan het kijken van een leuke serie. Steven Universe was mijn mentale steun tijdens mijn tentamenweek, een serie waar ik nu helemaal weg van ben!

Steven Universe gaat over Steven, een vrolijke jongen met bijzondere ouders. Hij heeft namelijk een normale vader, maar een gem (oftewel een juweel in fysieke vorm) als moeder. Toen Steven werd geboren, werd zijn moeder onderdeel van hem. Stevens moeder was onderdeel van een team van crystal gems die de aarde beschermen tegen kwaadaardige gems en monsters. De drie crystal gems (Garnet, Amethyst en Pearl) leren Steven een sterke gem te worden, maar Steven is door zijn menselijke vader een nieuw soort gem. Steven leert om een gem te worden, maar komt daarmee in aanmerking met genoeg gevaar…

Steven Universe is een serie met personages vol achtergrondinformatie, een fantastische worldbuilding en genoeg mysterie. De eerste afleveringen van Steven Universe waren voor mij even wennen. Je krijgt als kijker nog niet al te veel informatie over de gems en wat ze precies doen, maar beetje bij beetje breidt het universum van deze serie zich uit en begin je steeds meer te begrijpen. Halverwege het eerste seizoen krijg je namelijk steeds meer vragen over het verleden van Steven en de crystal gems. Waarom zijn de crystal gems op aarde gekomen? Zijn er nog meer gems? Welke krachten bezitten alle gems? Wat zijn de achtergrondverhalen van Garnet, Amethyst en Pearl? Hoe verder je komt in de serie, hoe mooier en interessanter de wereld van Steven wordt. De afleveringen zijn best kort (11 minuten per aflevering) en zitten vol energie en actie. Je raakt je niet gauw verveeld, zeker niet als de makers wat leuke humor erin stoppen. Deze serie is dan wel voor kinderen, maar er zijn genoeg scènes die zelfs ouder publiek behoorlijk weet te raken.

Laten we het even hebben over de personages in de serie, want die heb ik volledig in mijn hart gesloten. Ten eerste hebben we Steven, een vrolijke en vriendelijke jongen die echt te goed is voor deze wereld. Hij houdt van lezen, toneelspelen, donuts en op avontuur gaan met zijn vrienden (iets waar ik me wel in kan vinden). Hij doet er alles aan om zijn medemens/medegem te beschermen en te plezieren, hij verdient duizenden stickers voor goed gedrag!

De drie gems hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid en uitstraling. Garnet is heel relaxed en ziet er sterk uit, Amethyst is eerder de ruige puber die genoeg plezier maakt en Pearl is de zorgzame en wijze gem. Alle drie de gems hebben een interessant verleden en worden interessanter naarmate de serie vordert. Ook de banden tussen de personages is heel liefdevol en complex. Gems hebben geen geslacht, dus in deze serie komt de boodschap ”love is love” goed naar voren en door de verschillende soorten lichaamsbouw van de personages zie je ook dat je je in elk lichaam goed kan voelen.

Deze serie heeft een ontzettend hoog feels-gehalte. Op het eerste gezicht lijkt dit vooral op een vrolijke serie, maar er is genoeg narigheid, verlies en pijn in de serie. Het is mooi om te zien dat de gems Steven proberen op te voeden, zelfs wanneer ze eigenlijk nog niet eens weten hoe ze een kind op moeten voeden (gems hebben namelijk geen ouders), waardoor er toch wat dingen fout kunnen gaan. Steven Universe geeft genoeg boodschappen over hoop, vergeving, verdriet, spijt en liefde waar veel series een voorbeeld aan kunnen nemen. En mocht je houden van leuke liedjes, ben je ook zeker bij het juiste adres!

Ik heb vaak met een brok in mijn keel de serie gekeken (maar dat kan ook komen door het vooruitzicht van het maken van tentamens) en ik kan niet wachten tot de volgende afleveringen beschikbaar zijn. Steven Universe telt nu meer dan 100 afleveringen, maar daar kom je snel doorheen. Ik heb na het zien van Steven Universe zo snel mogelijk de boeken en graphic novels van de serie op mijn verlanglijstje gezet, zo goed vond ik het! Ik raad je deze serie zeker aan en stop zeker niet na het zien van een paar afleveringen, want het wordt namelijk alleen maar beter wanneer je het groter geheel van de serie ziet!

Heb jij Steven Universe al gezien en wat vind je ervan?