The Legend of Korra

Misschien weet je al dat ik een groot fan ben van The Last Airbender: The Legend of Aang. Dit is een geweldige serie over Avatar Aang. Gelukkig is hier een vervolgserie van gemaakt over de nieuwe Avatar, een watermeester, genaamd Korra. Het is ongeveer 100 jaar na de avonturen van Aang en zijn vrienden. Er is weer vrede in de wereld en de naties zijn ook bij elkaar gekomen in Republic City, wat is opgericht door Aang en Vuurheer Zuko.

Korra is een jongvolwassen dame en al goed in het sturen van water, aarde en vuur. Zij wil graag leren luchtsturen van Tenzin, de jongste zoon van Avatar Aang die in Republic City woont. Ze weet in Republic City te komen en beleeft weer vele avonturen in de vier seizoenen die zijn gemaakt over deze Avatar. Elk seizoen is rond de 13 afleveringen lang. The Last Airbender vond ik geweldig en ik wist niet zeker of dit te overtreffen was. Korra heeft me op bepaalde momenten verrast, want dit is echt een totaal nieuwe versie van Avatar.

De serie in het algemeen

The Legend of Korra heeft uiteraard wat overeenkomsten met de eerste serie. De nieuwe Avatar beheerst nog niet alle elementen en heeft een vijand die verslagen moet worden. Ook zijn er veel vechtscènes waarbij de sturingskrachten weer goed worden geshowd. Er zijn vele epische en spannende momenten in deze serie, die ik zelfs spectaculairder vond dan bij Aang!

In TLoK krijg je een totaal nieuwe plek te zien: Republic City. In de loop van de jaren heeft de technologie enorme sprongen vooruit gemaakt en ziet deze wereldstad er heel modern uit. Er zijn auto’s, wolkenkrabbers en zelfs radio’s. Deze stad vind ik er zelf heel gaaf uit zien. Het heeft een mix tussen steden zoals New York en Hongkong in de jaren ’20. De wereld is kleurrijk en elke fan van Avatar zou dit wel kunnen waarderen.

Waar ik zelf nog enige moeite mee had, was het niveau van het sturen van de elementen. In TLA konden maar een paar mensen bliksem sturen, maar nu is dit niet meer zo speciaal. Vele vuurstuurders (zoals Mako) werken in een elektriciteitscentrale waar alle werknemers bliksem sturen alsof het niks is. Ook het sturen van metaal wordt veel vaker gedaan. Aan de andere kant zijn er bending-battles in een arena, waar ik juist het niveau van sturen behoorlijk laag vind. Ik kon het dus soms niet helemaal begrijpen, maar de epische gevechten maken het wel helemaal goed!

Seizoen 1 – Lucht

In het eerste seizoen krijg je te maken met Korra, de broers Mako en Bolin, Asami Sato, Tenzin, Lin Bei Fong (jep, de dochter van Toph!) en Amon, de slechterik van dit seizoen. Korra leert Republic City kennen, waar een groepje rebellen rondhangen, de Equalists onder leiding van Amon. Amon wil ervoor zorgen dat stuurders hun krachten kwijt raken zodat iedereen gelijk is. Hij kan op een manier de krachten van stuurders afpakken.
Dit seizoen vond ik zo leuk! Het was wel even wennen om Aang en zijn vrienden niet meer te zien, maar Korra heeft haar goede kanten. In het begin is ze nog erg brutaal en tegendraads, maar leert langzaam haar plicht te vervullen. Bolin is echt de nieuwe Sokka, hij is erg grappig maar overduidelijk het onschuldige broertje.
Amon was echt een sterke tegenstander en ik had echt geen idee hoe Korra hem kon verslaan. Hij is echt sterk en heeft genoeg mensen achter zich die hem helpen in de strijd. Amon was een zeer interessante vijand en gaf een spannend begin aan deze serie.
Het enige waar ik me aan ergerde in dit seizoen, waren de liefdesverhoudingen tussen de personages. Korra vond Mako leuk, Bolin vond Korra leuk, Asami vond Mako leuk en Mako moest tussen de twee meiden kiezen. Het was wat voorspelbaar en het ging naar mijn idee wat te snel.
Ook eindigde dit seizoen wel wat abrupt. In de laatste paar minuten was opeens alles goed (ik ga niks spoilen, maar ik had verwacht dat een probleem zou worden opgelost in het tweede seizoen, maar op het laatste moment werden alle problemen opgelost). Dit vond ik wat ongeloofwaardig, maar voor de rest heb ik genoten van dit eerste seizoen.

Seizoen 2 – Geesten

Na de avonturen in Republic City, waarin Korra eindelijk alle elementen heeft beheerst, is het nu tijd om de geestenwereld te verkennen. In dit seizoen moet Korra strijden tegen haar oom, die de portalen van de geestenwereld wil openen, wat foute boel is. Korra gaat op avontuur in de geestenwereld en komt veel te weten over de geschiedenis van de Avatar. Daarnaast is er een burgeroorlog die zich kan uitbreiden…
Dit seizoen… was… zo… gaaf! Eindelijk krijg je veel te zien van de geestenwereld. In dit seizoen kom je zo veel te weten over de vorige Avatars, de oorsprong van de Avatar-wereld en kom je nog wat oude bekenden tegen uit de oude serie. De geestenwereld is zo mooi, de beelden zagen er echt fantastisch uit! Daarbij had dit seizoen weer een krachtige tegenstander die Korra het maar moeilijk maakte. En dat eindgevecht… hoe cool kan je het hebben! De nieuwe personages vond ik erg leuk,
Het nadeel aan dit seizoen vond ik alweer de romantiek. De relatie tussen Mako, Korra en Asami vond ik alleen maar vervelend, en het eindigde ook heel apart. De ”relatie” die Bolin had in dit seizoen vond ik dan wel weer hilarisch, maar niet heel erg passend.

Seizoen 3 – Verandering

Door de veranderingen die hebben plaats gevonden in deel 2, hebben sommige mensen sturingskrachten gekregen voor het element lucht. Er komen dus meer luchtnomaden, en team Avatar traint al deze meesters in het element. Dit gaat niet al te gemakkelijk, want sommige luchtmeesters willen niet in de leer en hun thuis verlaten. En als dat niet genoeg is, breken er een paar grote schurken uit hun gevangeniscel en zijn ze van plan een einde te brengen aan de Avatar…
Dit seizoen vond ik vermakelijk, maar heeft me niet van mijn stoel afgeblazen. Ik vond de nieuwe luchtmeesters leuk, maar dit seizoen bevatte niet altijd veel spanning en actie. Sommige afleveringen vond ik zelfs wat saai. Toegegeven, de laatste afleveringen waren heel spannend en ik leefde erg mee met Korra, want ze heeft het heel zwaar aan het eind van dit seizoen.
Een gaaf onderdeel in dit seizoen vond ik de familie van Bei Fong. Lin blijkt een halfzus te hebben die haar eigen stad heeft, samen met haar man en kinderen. De stad was ten eerste prachtig, en daarnaast kwamen er een stuk meer toffe personages in de serie.

Seizoen 4 – Balans

In de ontknoping van The Legend of Korra spoelen we een aantal jaar vooruit. De gebeurtenissen spelen zich nu 3 jaar later af. Korra woont bij de zuidelijke waterstam, waar ze herstelt van haar zware momenten uit seizoen 3. Terwijl Korra herstelt, probeert de kleinzoon van Toph en zijn verloofde het aarderijk te verenigen, aangezien deze nog bestaat uit deelstaten. De luchtmeesters helpen hierbij, maar ze zien al snel dat er iets niet in de haak is. Kuveira, de verloofde, is uit op macht en het ziet er naar uit dat ze op oorlog uit is. Iedereen heeft Korra hard nodig, maar kan zij deze nieuwe spanningen wel allemaal aan?
Het laatste seizoen vond ik heel interessant, maar vond ik niet zo episch als de andere seizoenen. Een groot pluspunt aan dit seizoen is dat de personages zo veel sterker zijn geworden. Korra is zo veranderd als je terugkijkt naar seizoen 1, en ook personages zoals Mako, Asami, Bolin en anderen hebben zo veel meegemaakt en zijn andere personen geworden. Ze zijn echt gegroeid! In dit seizoen was er gelukkig ook niet al te veel romantiek (hoewel de makers hebben bevestigd dat er aan het einde een romantisch koppel is ontstaan, wat me echt had verbaasd…).
Ik vond het alleen jammer dat dit seizoen niet zo spannend was als de vorige seizoenen. Kuveira is dan wel gevaarlijk, maar ik vond het geen tegenstander waarvan je echt opkijkt. De laatste afleveringen zouden dan ook vol met actie moeten zitten, maar dat vond ik meevallen. Ook werd het einde wel snel afgeraffeld, wat echt zonde is!

Al met al vind ik deze serie geweldig. Zeker het herkijken waard, wat ik ook zeker een keer ga doen (ultralange marathon, here we go!). Ik heb de nieuwe Avatar zeker in mijn hart gesloten, en gelukkig komen er nog een paar stripboeken over deze heldin. Ook van plan om deze serie te gaan kijken? Hier de link om alle afleveringen te zien. Laat je me weten wat je ervan vindt? 🙂