Your Lie in April

Hoewel ik de laatste tijd door de studie en het lezen wat minder tijd besteed aan het kijken van series, heb ik laatst wel een anime gezien. Ik had een recensie gelezen van deze anime in het tijdschrift Aniway en ik was wel benieuwd. Het zou een serie zijn over muziek en het einde zou enorm zielig zijn. Ik heb het over de anime Your Lie in April. Al snel keek ik de eerste aflevering en daarna besloot ik al snel de serie af te kijken. Van oorsprong is dit een manga van 11 delen en werd er een anime van gemaakt van 22 afleveringen. De anime bestaat ook bekend onder de naam Shigatsu wa Kimi no Uso.

Your Lie in April gaat over de pianist Arima Kousei (de jongen met de bril). Zijn moeder was een bekend pianiste en wilde dat haar zoon dat ook zou worden. Ze heeft in zijn kindertijd hem uren laten piano spelen en hij is een wonderkind geworden. Zijn moeder had wel last van een spierziekte en vlak voor een belangrijk optreden van Arima Kousei, overleed zijn moeder. Tijdens het optreden brak hij mentaal en sindsdien wil hij niet meer piano spelen. Twee jaar gaan voorbij en zijn klasgenote Tsubaki (een jeugdvriendin van Kousei) wil op een dubbeldate, want hun schoolvriend Watari heeft een date met de blonde en mooie violiste Kaori. Arima moet dus voor het gemak mee, hoewel hij dat op het eerste ogenblik niet wilde. Al snel merkt hij dat Kaori een meisje met veel temperament heeft, maar ook een hart voor de muziek en ze gaat er alles aan doen om Arima weer piano te laten spelen.

Deze anime heeft weinig echte spanning, maar is niet langdradig of saai. Bij elke aflevering krijg je telkens wat meer te weten over het verleden van Arima en de andere personages. Je ziet de worstelingen van verschillende personages en je leert ze steeds beter kennen. Arima heeft een heftig verleden achter de boeg en door zijn vrienden probeert hij langzaam uit zijn schulp te kruipen. In het begin is het piano spelen maar al te lastig, aangezien hij telkens aan zijn overleden moeder denkt en zijn eigen muziek niet goed kan horen. Toch maakt hij stappen vooruit, terwijl hij weer wordt geconfronteerd met oude rivalen, goede vrienden en meer. De personageontwikkeling vond ik erg indrukwekkend, wat een grote reden was waarom ik de serie bleef kijken. Ik vond Kaori mijn favoriete personage, ze weet zo veel vreugde uit het leven te halen en ze is erg spontaan. Ze is wat impulsief, maar weet wat ze wil en gaat er helemaal voor!

In deze anime staat muziek erg centraal. Bij veel afleveringen zie je soms wel vijftien minuten lang een optreden van een personage, maar zonder dat het saai begint te worden. Je hoort de gedachten van de muziekspeler en hoe de muziek overkomt op het publiek. De makers hebben vele effecten en gevoelens gestopt in deze optredens waardoor je geboeid blijft kijken. Ook al ben je geen muziekfanaticus of expert, door deze serie begin je in te zien hoe muziekliefhebbers klassieke muziek kunnen ervaren, wat ik heel cool vond!

De geruchten gingen al dat deze serie een zielig einde had en dat gerucht klopt zeker. Halverwege de serie zie je al wat er mis is en daarom waren bepaalde afleveringen naar het einde toe erg pijnlijk om te zien. De laatste aflevering is heel heftig, het weet de serie heel goed samen te vatten en je een hele nieuwe kijk te geven op de hele situatie. Het was geen tranentrekker, maar ik zat zeker met een brok in mijn keel te kijken naar die laatste minuten, waarbij de ontknoping je enorm weet te verbazen.

Your Lie in April, een aanrader voor de muziekliefhebbers, emotionele muurbloempjes (die zullen gaan bloeien), de fanatieke otaku en de persoon die het liefst aan het einde van een serie/film een paar tissues erbij pakt voor de tranen.

Heb jij Your Lie in April al gezien?