Zó doe je dat-gidsen, de beste handleidingen die er bestaan

Toen ik naar Rotterdam verhuisde en op kamers ging (dat is nu bijna een jaar geleden), moest ik een keuze maken van boeken die ik mee zou nemen naar mijn studentenkamer. Naast vele YA-boeken, nam ik ook de Zó doe je dat-boeken mee. Waarom? Omdat er genoeg leuke tips, lifehacks en hilarische dingen in staan! Ik heb nu een kleine collectie aan deze boeken en ze weten mij elke dag wel te fascineren.

Momenteel heb ik 4 Zo doe je dat-boeken. Twee zijn redelijk groot en zijn wat sterker dan de kleinere boeken die wat specifieker zijn gericht op iets. Zo zijn de grote boeken voor vele onderwerpen handig, terwijl de blauwe zich meer richt op coole dingen, de roze is meer voor romantische tips & tricks. De kleine boeken bevatten wel wat dingen die in de grote boeken ook staan, maar hebben ook zat nieuwe handleidingen die je niet in de grote boeken kan vinden.

Alle handleidingen zijn verdeeld over verschillende onderwerpen. Zo zijn er onderwerpen zoals maken, eten, drinken, verleiden, verzorgen, vermaken en meer. Je kan dus vrij makkelijk een bepaald onderdeel van de handleidingen vinden. Sommige handleidingen zijn echt ontzettend handig, terwijl andere handleidingen juist heel absurd of gek zijn. Het is dus om je dingen te leren, maar ook om je te laten lachen.

De handleidingen zijn heel duidelijk (er staan duidelijke tekens die aangeven als je bijvoorbeeld iets een bepaalde tijd moet doen of wat je ervoor nodig hebt), maar daarbij zijn de illustraties ook heel mooi om te zien. Het laat precies zien wat je moet doen en de tekeningen zijn zo gemaakt dat je concreet een beeld hebt. Een greep uit de handleidingen zijn:

• Een boek uithollen.
  • Tomaat tot bloem snijden.
  • Martini’s shaken.
  • Een super eerste kus hebben.
  • Een paard poetsen.
  • In een taxi bevallen.
  • Zeeziekte overwinnen.
  • Uit een wurggreep ontsnappen.
  • Wegvliegen in een tuinstoel.
  • Pokergedrag doorzien.
  • Een animekapsel creëren.
  • In het regenwoud slapen.

Aan het eind van elk boek staat nog een mooie index en een lijst met alle benodigdheden voor de handleidingen. Ik ben in ieder geval een groot fan van deze boeken. Het is geweldig om er af en toe eens doorheen te bladeren en iets uit te voeren. Ik hoop dat ik later nog meer boeken uit deze reeks kan bemachtigen, want ik kan er geen genoeg van krijgen?

Wat voor handleiding zou jij graag in deze boeken willen zien?

De Zó doe je dat bestel je gemakkelijk bij Bol.com.