Een reis naar Parijs Dag 3: Kunst bekijken en veel shoppen

Tijdens mijn vakantie begin september heb ik ontzettend genoten van Parijs. Het is zo’n mooie stad, er zijn veel geeky winkels, het eten is er verrukkelijk en er is genoeg te ontdekken. Je hebt al over de eerste en tweede dag kunnen lezen, en nu zijn we aangekomen bij de laatste volle dag in Parijs. We wilden onze laatste bezienswaardigheden afvinken, dus we deden onze sterke wandelschoenen aan voor een lange dag!

We begonnen de dag bij het Louvre, het grootste kunstmuseum van de wereld. Hier zou je in principe dagen door kunnen struinen als je veel aandacht wil besteden aan elk schilderij, maar wij hadden ongeveer twee à drie uur de tijd genomen om het museum te zien. Bij verschillende verdiepingen en afdelingen konden we kunstwerken zien van verschillende tijdperken, en ook de grote werken zien zoals de Mona Lisa.

De Mona Lisa? Die is zwaar overschat. Er was een rij zodat je iets dichterbij het schilderij kan komen, terwijl er juist zo veel verschillende gigantische schilderijen zijn die je kan bewonderen! Elk schilderij zat vol detail, maar we genoten ook van alle exposities van oude voorwerpen van oude beschavingen, zoals het oude Egypte. Als kind had ik zo veel boeken gelezen over de oude Egyptenaren, dus nu nog steeds vind ik het erg leuk om naar sarcofagen en dergelijke te kijken. Het was soms even puzzelen om de weg te vinden (als je naar de andere kant van het museum wil, kan je echt een heel eind lopen), maar het was het zeker waard. Aangezien we nog genoeg zouden wandelen overdag, gingen we na een paar uur door naar onze volgende bestemming.

Nadat we bij een klein café een snelle lunch hadden genomen (erg lekker!), gingen we door naar Galerie La Fayette. Dit grote winkelcentrum is nu ook vrij toegankelijk voor toeristen, en heeft op de eerste verdieping voornamelijk gigantisch dure producten. Aan de binnenkant is een enorme koepel te vinden, erg mooi om te zien!

Doordat toeristen nu ook welkom zijn in dit grote gebouw, zijn er ook genoeg winkels waar wat goedkopere producten te zien zijn. Boeken, kleine souvenirs en meer, ook voor de persoon die wat minder geld op zak heeft is er genoeg te halen.

In LaFayette is er ook een Disney winkel, zo leuk om te zien! De prijzen waren nog redelijk te doen, en er was veel kleding om te kopen. Zo is er zelfs een Pride-Disney kledinglijn, en kan je voor elke prinses een jurk vinden. Ook waren er veel verschillende knuffels/poppen, het aanbod was erg ruim. In Disneyland zijn de producten onbetaalbaar, maar wellicht dat je hier wel wat Disney-spullen kan scoren.

Na het shoppen liepen we weer naar het zuiden, op weg naar de Champs Elysees. Gaandeweg de wandeling zagen we nog genoeg mooie plekken, op elke hoek was er wel weer wat moois te zien! Parijs heeft gewoon prachtige klassieke gebouwen, zelfs na drie dagen waren we nog lang niet uitgekeken. Wel moet ik zeggen dat veel gebouwen werden omringd door steigers, aangezien veel werd gerestaureerd of verbouwd. Dit komt door de aankomende Olympische Spelen, dus als je alle gebouwen in vol ornaat wil zien kan je wellicht iets langer wachten voor een bezoek aan Parijs.

We hadden nog een tussenstop, namelijk de WH Smith! Dit is een soort variant op de Waterstones, waar je alleen maar Engelse boeken kan scoren. Op de eerste verdieping is er een ruime YA-collectie, dus uiteraard konden we de winkel niet verlaten zonder een boek mee te nemen.

Daarna vertrokken we naar de Champs Elysees, een lange winkelstraat. Daar zagen we weer een Disneystore, waar we uiteraard even naar gingen kijken. Verder haalden we nog een Starbucks voor onderweg en zag ik een winkel met wat Pokémonkleding, dus ik vulde mijn kledingkast nog aan met een mooie aankoop. Tijdens mijn vorige bezoek was de straat erg druk, maar nu viel de drukte onwijs mee!

Onze eindbestemming was de Arc de Triompfe, die ook in de steigers zat. Je zou er wel naar boven kunnen, maar we hadden al zo veel gelopen, dat we toch dat even gingen skippen. Wie weet gaan we bij een volgende keer wel naar boven! We pakten erna weer de metro naar Republique, waar we nog wat geeky aankopen deden. Daar kan je alles van zien bij onze Vakantie Haul!

Het was onze laatste avond in Parijs, en met veel volle tassen met geeky merchandise gingen we eerst naar ons hotel. Daar pakten we even alles rustig uit, en merkten we dat niet nog een lange wandeling aankonden. De oplossing? In het restaurant naast ons hotel eten! Daar hebben we nog heerlijk kunnen eten, en konden we ons bezoek in Parijs fijn afsluiten. Gelukkig was onze vakantie nog niet voorbij, want we hadden na Parijs nog een andere bestemming op de planning staan! Daar hoor je binnenkort meer over.

Parijs, ik ga je missen! Tijdens mijn volgende bezoek wil ik de stad graag combineren met Disneyland, en wil ik nog genoeg andere mooie plekken van Parijs zien. Dat gaat zeker gebeuren, want ik wil dolgraag weer terug! Wat is jouw favoriete plek in Parijs? Laat het me weten!