Hoe mijn weekje in Tokyo was

Maandag 29 april ging ik samen met mijn fangirl de vakantie tegemoet waar ik al jaren naar uitkeek. We gingen een week naar Tokyo! Uiteraard zal ik nog vele blogs hierover schrijven, maar ik begin met mijn ervaringen van de reis zelf. Ik ben nog nooit buiten Europa geweest, dus deze reis was erg indrukwekkend!

Mijn fangirl en ik wilden al vele jaren naar Japan. We hadden het er al een lange tijd over, en we kwamen tot de conclusie dat als we ooit naar Japan zouden gaan, eerst een week Tokyo willen bezoeken. Er is daar genoeg te doen, dus daar konden we ons vast wel vermaken! Ik keek al sinds vorig jaar vele vlogs over Tokyo en Japan, dus mijn enthousiasme voor dit land was groot. Toen we plannen maakten voor een vakantie samen, zagen we telkens niet iets wat ons compleet aansprak (of reizen die opeens dubbel zo duur waren). Ik zei voor de grap: ”We kunnen ook gewoon naar Tokyo gaan!”. Het was niet serieus bedoeld, maar uit nieuwsgierigheid deed ik wat research naar vliegtickets. We kwamen tot de conclusie dat we een week zouden kunnen gaan. De zomer zou te warm zijn, dus de meivakantie zou in Tokyo nog aangenaam zijn (rond de 20 à 25 graden). Volgend jaar zouden we waarschijnlijk niet in de meivakantie op vakantie kunnen gaan vanwege afstuderen, dus dan zouden we pas over een paar jaar Tokyo kunnen bezoeken. Waarom nu gewoon niet? Een half jaar geleden boekten we onze vliegtickets en ons hostel en het feest kon beginnen.

Tokyo was echt een prachtige en unieke ervaring. Hoewel ik vele leuke vakanties en tripjes heb meegemaakt, staat deze vakantie wel bovenaan de lijst. Hoewel Tokyo op sommige vlakken anders was dan ik me had voorgesteld, was het geweldig om alle plekken te verkennen waar ik al jaren research naar had gedaan. Mijn fangirl heeft alleen maar een vakantie gehad naar Londen, dus ook voor haar was deze vakantie spectaculair. Een lange vliegreis, een compleet andere cultuur, hele andere uitzichten en totaal ander eten. Het was alsof we ons bevonden in een totaal andere wereld en we keken onze ogen uit.

We hebben deze week totaal niet stilgezeten. Elke dag zaten er wel twee of soms zelfs drie wijken op de planning die we wilden verkennen. We liepen minimaal 15 kilometer per dag en gingen winkels in, bezochten shrines, mooie parken en verschillende eettentjes. Het was op sommige momenten wel uitputtend, maar door de hele sfeer en de verbazing van alle mooie plekken die we hadden bezocht waren we altijd wel weer in voor een avontuur!

Tokyo was mooi, zeker omdat Japan een totaal andere cultuur heeft. We gedroegen ons zelfs anders zodat we meer pasten bij de bevolking, simpele dingen waren heel anders en alles voelde veel vrediger aan dan in Nederland. Het was fascinerend om te zien hoe anders Japanners zijn en hoe normaal ze bepaalde dingen vinden die wij juist erg apart vonden. Daarbij is Tokyo erg mooi omdat het een perfecte combinatie is van ouderwetse schoonheid en moderne snufjes. Naast traditionele wijken met shrines en vrouwen in kimono’s waren gewoon grote winkelcentra met merchandise rondom anime en maid café’s. Zo hadden we veel diverse plekken die we zagen, Tokyo heeft zo veel te bieden!

Zelfs het eten en drinken in Tokyo was zo anders. Ik hoorde van veel mensen dat het eten in Japan verrukkelijk is, en dat is zeker waar! Elke avond probeerden we weer wat nieuws te eten. Zelfs meer herkenbare dingen zoals ramen is zo lekker, net zoals sushi. Daarbij waren wijken met kraampjes ook gevuld vol lekkere hapjes die we maar al te graag in Nederland zouden willen zien. Zelfs simpele hapjes in supermarkten (zoals bento boxen of onigiri) waren echt heel lekker. Japan is op culinair gebied echt hoogstaand!

Deze reis was om niet te vergeten. We hadden soms wat kleine dingen waar we tegen aan struikelden tijdens onze reis (zoals metrostations die haast een doolhof zijn), maar we hadden eigenlijk alleen maar genoten. We hadden ook erg veel geluk tijdens onze reis. We hadden een perfecte verbinding met het vliegveld vanuit ons hostel, het werd lekker weer als we buiten waren en we hadden telkens geluk als we uit eten gingen en net een fijn plekje kregen. We hebben echt veel geleerd tijdens onze vakantie, hebben veel ervaringen opgedaan en willen ook heel graag terug! We zouden niet in Japan willen wonen, maar we willen zeker minimaal twee reizen nog gaan maken naar Japan. Dat zal nog wel even duren, maar ik zou nu al willen kijken wat we dan willen bezoeken! Hoewel we veel hebben gezien, hebben we toch nog wat dingen gemist en we zouden graag nog bepaalde wijken iets beter willen ontdekken.  Ook had ik geen beter reisgezelschap kunnen bedenken. Het was gezellig, we zorgden goed voor elkaar en hadden dezelfde ideeën voor wat we wilden zien en meemaken.

Hoewel ik qua gezondheid veel problemen heb (lage witte bloedcellen en veel medicijnen die ik dagelijks moet gebruiken), bewees deze reis dat ik wel in staat ben om verre reizen te maken. Ik moet wel wat opletten met mijn gezondheid, maar reizen lukt wel degelijk! Deze vakantie was een mooie manier om mijn bachelor af te sluiten (over twee maanden heb ik hem gehaald!) en ik kan niet wachten om meer mooie reizen te maken naar verre oorden. Maar eerst veel blogjes schrijven over Japan! Ik heb een hoop op de planning staan, dus kijk uit naar vele blogs waarin ik mijn vakantie uitgebreid beschrijf. Laat het me weten of je bepaalde Japan-blogjes wenst, want wie weet kan ik daar wat mee!

Tokyo, wat was je mooi. Tot de volgende keer!