Vakantie in Nederland #1 Amersfoort

Eind juni hadden mijn vriendin en ik een week vakantie, een week waarin we erop uit wilden. Naar het buitenland gaan vonden we iets te snel (mijn vriendin is nog niet volledig gevaccineerd), dus we besloten door Nederland te reizen. Na een weekend bij mijn ouders aan het strand gingen we naar onze eerste bestemming: Amersfoort! Ik vertel je graag al mijn tips rondom Amersfoort, want als geeks konden wij aardig wat geeky plekken bezoeken.

We verbleven via Hotelspecials in een Secret Hotel, wat uiteindelijk het NH hotel bleek te zijn. Op loopafstand van het station met een mooie kamer en een lekker ontbijt. Via deze Secret Hotel-optie kregen we ook korting op ons verblijf, en deze optie is in meerdere steden te vinden! Het NH Hotel zit op een prima locatie en zo konden we op loopafstand binnen vijf minuten door de stad lopen.

In Amersfoort kan je een dagje goed winkelen, hoewel ik moet bekennen dat door de lockdowns de afgelopen jaar een paar winkels en cafés het niet hebben gered. Erg jammer, maar gelukkig hadden we genoeg winkels die we konden bezoeken.

Boekhandel Veendendaal is een boekhandel midden in de stad, en bestaat uit twee verdiepingen. Veel aanbod wat betreft de YA- en fantasyafdeling, net zoals boekhandel De Algemene Boekhandel, ietwat buiten de stad. Deze is iets ruimer en met een café, hoewel je ervoor twintig minuten moet lopen. Hou je erg van bordspellen? Dan kan je bij de Spellenpoort terecht, die ontzettend veel spellen hebben. De gamers kunnen langs de Nedgame en de Intertoys. Een verrassende winkel was de Pindakaaswinkel, waar je zelfgemaakte pindakaas kan halen in verschillende smaken. Ik ben totaal geen fan van pindakaas, maar deze was erg lekker! Je kan alle smaken proeven en je verlaat de winkel ongetwijfeld met wat pindakaas op zak. Verder kan je je vermaken in het kattencafé (alleen open in het weekend), The Little Shop of Colours (vintage kledingwinkel) en Tara-Buddha (voor spirituele snuisterijen en edelstenen).

Ook hebben we verschillende keer een restaurant of café bezocht. Bij Coffee Corazon namen we thee, en zagen we een boekenwand met boeken die je gratis mee kan nemen of waarin je boeken kan doneren. Ik baal achteraf dat ik geen appeltaart had gegeten, want die zag er zo lekker uit! In The Blueberry kan je overheerlijke American pancakes eten, en bij pannenkoekenboerderij Den PotsenMaeker kan je hele originele en lekkere pannenkoeken eten. Sterker nog, we zijn beide avonden daar gaan eten omdat het ten eerste erg goedkoop, en ten tweede overheerlijk was!

Naast het bezoeken van de stad, gingen we ook naar Dierenpark Amersfoort. Hoewel sommige kooien niet al te groot waren, konden de grote dieren wel rondlopen in verblijven die de illusie van de buitennatuur wilden uitstralen. Door de maatregelen was er een route opgezet waarbij je via eenrichtingsverkeer alle dieren kon zien, erg handig! Een verrassing was het dinosaurus-gedeelte. Het is vooral een boswandeling met standbeelden van dinosaurussen en informatie erbij, maar voor kinderen is het een speelparadijs. We vonden het jammer dat er geen groot aquarium was, dus dat zou een mooie toevoeging zijn aan het park.

Amersfoort is een stad waarin je je twee dagen prima kan vermaken, en na ons bezoek gingen we door naar onze volgende bestemming. Daar lees je binnenkort meer over!

Ben jij ooit in Amersfoort geweest, heb jij nog tips?