Een dagje naar Parijs #1

Toen mijn zusje jarig was in oktober, gaf ik haar een citytrip cadeau. De eerste trip was helaas geannuleerd, dus een half jaar later stapten we eindelijk in een Slangenreizen bus naar Parijs! Ik ben hier acht jaar geleden geweest met school, maar nu ging ik de stad opnieuw verkennen. Van tevoren had ik al veel research gedaan om veel van de stad binnen een dag te zien, dus ik heb genoeg bezocht! In deze drie blogjes laat ik zien wat ik allemaal heb gezien, want het was een volgeboekte dag!

Onze busreis vertrok rond 2 uur vanuit Rotterdam. De reis zelf is rond de 7 à 8 uur, dus net voor 10 uur kwamen we aan in Parijs. We werden gebracht naar de Seine, dichtbij de Eiffeltoren. We gingen meteen naar de Eiffeltoren toe. Deze was alleen anders dan in mijn herinneringen, want nu waren er veel hekken rondom de Eiffeltoren en werd iedereen gefouilleerd voordat we naar de toren mochten. Er wordt namelijk veel verbouwd rondom de Eiffeltoren (ze doen er wat tuinen omheen), maar het is waarschijnlijk ook voorzorgsmaatregelen voor terrorisme.

We zijn niet in de Eiffeltoren gegaan, maar liepen even eronder. Al snel pakten we de uitgang aan de noordzijde en we gingen de Seine over. Daar had je een mooi uitzicht op de Eiffeltoren en je kon daar nog terecht voor musea. Wij pakten de metro naar de wijk Montmartre, de schilderswijk van Parijs!

Vanaf het metrostatio Anvers liepen we de winkelstraat in. Er waren veel winkeltjes vol eten, zoals een winkel vol met koekjes of een winkel waar zelfs hele kunstwerken waren die gemaakt zijn van chocola! Mijn zusje besloot nog wat macarons te kopen, want die vindt ze erg lekker.

Na het uitlopen van de winkelstraat, kwamen we aan bij de Sacre-Coeur. Een prachtig gebouw! We beklommen de trappen, gingen op een van de grasveldjes zitten en genoten van het uitzicht. Je kan de hele stad haast zien, zo mooi! Het was ongeveer 1 uur, dus we hadden het wel vrij warm.

Er was een rij voor het gebouw, dus we besloten naar links te gaan. Daar was namelijk een markt vol eettentjes. We konden zelfs vlees proeven. We hebben allebei geen idee wat het was, maar we vermoeden dat we een stukje eend hebben gegeten.

Al snel gingen we naar Montmartre, de schilderswijk. Daar bezochten we een plein waar je aan de buitenring kan lopen en allemaal schilders kan zien. Sommige schilders hebben schilderijen van plekken in Parijs, andere schilders doen juist aan portretten. Heel leuk om te zien! Foto’s van de schilderijen zijn alleen niet gewenst, dus ik heb alleen maar een foto van het plein op een afstand.

Het was erg warm, dus we besloten naast de ”lift” (een lift die mensen een trap op of af brengt, voor de luie mensen onder ons) een drankje te gaan doen. Drinken en eten is in Parijs erg duur. Zo zaten we buiten met prachtig uitzicht, maar moesten we wel 5 euro per glas cola betalen. Je kan de hoge prijzen vermijden door binnen te zitten of aan de bar te bestellen, maar dat uitzicht heeft ook wel wat.

Dit zijn mijn eerste avonturen in Parijs! Volgende week komt er weer een blogje online over deze dag, waar we naar de Notre Dame gingen en vanaf daar een lange wandelreis maakten.

Ben jij al eens in Parijs geweest?