Filmrecensie: Jumanji The Next Level

Afgelopen week kon ik met mijn fangirl naar de bioscoop met een ochtendvoordeel, waardoor we voor een lage prijs naar Jumanji The Next Level konden. Deze film draait nog maar heel even en we waren erg enthousiast over de vorige film, dus door de korting besloten we maar even te gaan. Een goede keus, want ondanks de wisselende recensies die ik over de film las, had ik me juist kostelijk vermaakt!

De vier pubers zijn weer een jaar verder en leven hun normale leventje. Rond de kerstvakantie komen ze weer bij elkaar, hoewel Spencer dit erg oncomfortabel vindt. Hij pakt de oude console van Jumanji uit de kast en komt er weer in terecht. Zijn vrienden volgen hem in de hoop hem te redden, maar de game heeft wat problemen en iedereen kan niet zijn of haar eigen karakter uitkiezen. En daarbij zijn er bepaalde spelers ook opgeslokt in de game, namelijk de opa van Spencer en de oude vriend van Spencers opa! Kan het gezelschap weer terugkeren naar de gewone wereld?

Ik had sowieso erg genoten van de vorige film, dus ik had redelijk hoge verwachtingen voor dit vervolg. Ze komen weer terecht in Jumanji, maar het spel is zeker veranderd. De spelers komen in andere personages terecht, er zijn nieuwe personages en er is een nieuw avontuur. Nieuwe omgevingen, nieuwe vijanden en meer! In principe zorgen de makers weer voor dezelfde truc (acteurs die een gamepersonage spelen, maar met de ziel van een van de spelers), maar dit is naar mijn idee weer erg goed gelukt en totaal niet achterhaald. Het nieuwe avontuur zit weer vol grappen, indrukwekkende landschappen, heerlijke actiescènes en verwijzingen naar de vorige film. Humor wordt afgewisseld met behoorlijk wat actie en de personages komen van de ene benarde situatie in de andere, maar er is ook ruimte voor de nodige drama en karakterontwikkeling.

De acteurs speelden weer fantastisch. Je ziet bij elke acteur in het spel welke persoon hij of zij daadwerkelijk is. Sommige personages zijn ook verwisseld, wat tot hilarische situaties leidt. Dwayne Johnson speelt nu voornamelijk de opa van Spencer, wat alleen zorgt voor veel problemen, maar andere acteurs krijgen ook weer nieuwe uitdagingen wat betreft hun spel. Het is haast onmogelijk om een favoriet te kiezen, maar ik denk dat ik nog steeds Jack Black op nummer 1 heb staan. Daar blijft het niet bij, want bijvoorbeeld Awkwafina als Ming speelt heel indrukwekkend, ze straalt echt in deze rol!

Ik heb me echt kapot gelachen bij deze film. Heerlijke typetjes, veel avontuur, leuke game-elementen en ook nog eens een einde waardoor ik alleen maar meer wil! Het einde biedt mogelijkheden voor een vervolg, en ik weet zeker dat er veel dingen erin kunnen gebeuren die fantastisch kunnen uitpakken. Ik weet het zelf niet, maar er is waarschijnlijk wel een kans dat deze film op Pathé Thuis komt, dan raad ik je zeker aan hem te kijken. Of hoop dat de film snel verschijnt op Netflix, want de vorige film staat daar ook op.