Recensie: Amari en de Nachtwachters (Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken #1)

Vertaling: Sandra Hessels

Genre: Fantasy, Middle Grade

Uitgeverij: HarperCollins

Bladzijdes: 383

ISBN: 9789402707397

Prijs: 17,99

Hoewel Amari’s broer Quinten al meer dan een half jaar vermist is, heeft Amari de hoop nog lang niet opgegeven. Op een dag vindt ze een koffer in de kast van Quinten, waarin een uitnodiging te vinden is voor het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken. Amari heeft geen idee wat voor beroep Quinten doet, maar ze besluit een bezoek te brengen aan het bureau, zodat ze antwoorden kan krijgen op haar vragen. Dit bureau verbergt alle magische wezens van de normale wereld, en Quinten heeft hier al jaren deel van uitgemaakt! Amari probeert te achterhalen wat er met Quinten is gebeurd, en ontdekt dingen over een slechte tovenaar, en dat terwijl Amari’s bovennatuurlijke talent magie is. Magie is ontzettend illegaal, maar kan Amari zichzelf bewijzen en Quinten opsporen?

Amari & de Nachtwachters is een boek dat meteen mijn interesse trok. De cover ziet er beeldig uit, maar ik kon ook niet wachten om weer in een magische wereld te duiken. Dit boek is ideaal voor de jonge fantasylezers, maar wist het mij ook weer terug te brengen naar de tijd dat ik voor het eerst fantasyboeken las?

Amari & de Nachtwachters is een boek dat zowel een magische wereld combineert met maatschappelijk relevante onderwerpen, wat uitstekend is gedaan. B.B. Alston zorgt ervoor dat je veel sympathie krijgt voor Amari en doordat je samen met haar een magische wereld ontdekt, kijk je echt je ogen uit. De wereld wordt gedetailleerd beschreven en zit vol grappige verwijzingen naar mysterieuze zaken. Het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken houdt zich bezig met alle soorten magische wezens die in de normale wereld leven. Je buurman zou zo maar een trol kunnen zijn, en de bakster een heks! Het bureau zorgt dat niemand deze magische wezens ontdekt, maar binnen deze magische wereld zijn er genoeg andere plekken (en helaas ook veel gevaren) waar rekening gehouden mee moet worden. Je gaat met Amari mee op een sprankelend avontuur vol spanning, mysterie en heftige ontdekkingen. Het boek verveelt geen moment en je moet en zal willen uitzoeken wat er met Quinten is gebeurd. Tot aan het einde weet je je te verbazen over verschillende plotwendingen en het verhaal maakt je nieuwsgierig naar meer.

Amari is een slim en nieuwsgierig meisje met een dapper hart. Ze heeft het niet makkelijk, want haar broer is vermist en op school is ze niet een geliefde leerling op school. Ze komt uit een achterstandswijk, dus ze moet zichzelf constant bewijzen. Ook op het bureau wordt ze aangezien voor een crimineel door haar gave, terwijl ze juist geen kwaad in de zin heeft. Dit boek weet subtiel institutioneel racisme aan te kaarten, waardoor het een boek is met een boodschap en daardoor erg waardevol voor jonge lezers die wellicht nog weinig hebben meegemaakt van racisme. Deze boodschap weet realistisch te blijven, maar alsnog erg hoopvol voor de toekomst. Dit boek kan helpen door het wegnemen van vooroordelen, want Amari laat zien dat de kenmerken die zijn aangeboren geen aanleiding moeten zijn tot andere behandelingen.

Amari & de Nachtwachters is een uitmuntend begin van een magische trilogie vol avontuur, humor, hechte vriendschappen, mysterie en meer. Naast een fantasyverhaal kunnen lezers boodschappen oppakken rondom racisme en Amari is een held om naar uit te kijken. Ik kan niet wachten op meer!

Beoordeling: 10/10

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik uitgeverij HarperCollins zeer dankbaar voor ben.