Recensie: De tombe van de tiran (De beproevingen van Apollo #4)

Titel: De tombe van de tiran (De beproevingen van Apollo #4)

Auteur: Rick Riordan

Vertaling: Marce Noordenbos

Genre: Middle Grade, Fantasy, Spanning

Bladzijdes: 428

ISBN: 9789000351893

Caligula is nog steeds van plan om samen met andere keizers de orakels in hun handen te krijgen. Het lot van de wereld ligt in de handen van Apollo, die nu als mens met de naam Lester zijn plek als Griekse god moet terugverdienen. Caligula reist af naar San Fransisco, om daar Kamp Jupiter aan te vallen en compleet te verwoesten. Apollo moet er alles aan doen om Caligula te stoppen, dus hij zal zelfs moeten afdalen in de vergeten tombe van een ondode koning… Als dat maar goed gaat!

Rick Riordan is een van mijn favoriete schrijvers. Vanaf jongs af aan was ik weg van de avonturen van Percy Jackson en ik vind het zo fijn dat alle verhalen over halfgoden worden voortgezet. In deze derde reeks op het gebied van Griekse en Romeinse goden volgen we Apollo, die nu een mens is geworden en moet bewijzen dat hij zijn plek in Olympus weer verdient. Het vorige deel vond ik erg schokkend en maakte me heel nieuwsgierig naar dit vierde boek, maar wist het mijn verwachtingen te overtreffen?

Lester heeft al aardig wat tegenslagen gehad, helemaal na het vorige deel waarin een geliefd personage een tragisch einde kreeg. Het begint met een grote naschok van deze gebeurtenis en je merkt hoe erg Lester van slag is. Hij wordt geconfronteerd met sterfelijkheid, maar kan niet al te lang stil zitten. Kamp Jupiter zal ieder moment worden aangevallen, dus Lester moet hier een stokje voor steken! Ik geniet meestal hard van de schrijfstijl van Rick Riordan, maar nu was ik iets minder enthousiast. Het verhaal was op het einde erg spannend, maar het overgrote deel van het boek was een filler waarin eigenlijk weinig gebeurde. Apollo (Lester) kon weer op een queeste en maakte zich klaar voor een grote strijd, maar het verhaal was niet zo meeslepend als ik had gehoopt.

Dit kwam misschien ook omdat de personages iets minder pit hadden. Ik hou van Lester door zijn sassy opmerkingen, als verbannen Griekse god is hij nog steeds erg flamboyant en arrogant, maar maakt hij wel een groei mee in de vorige delen en hij zorgt meer voor zijn naasten. In dit deel lijkt het alsof personageontwikkeling wat op pauze staat, want ik kon niet echt genieten van Apollo’s humor en andere personages wisten me ook niet te intrigeren. Erg jammer, want dit boek is daardoor meer een aanloop naar het slotdeel.

Maar goed, er waren zeker wel wat pluspunten aan dit verhaal. Ik ging erg vlot door dit boek heen en de laatste honderd bladzijdes barstten van de spanning. Een groot gevecht vindt dan plaats en ik heb meerdere keren geschokt naar mijn boek gestaard, omdat ik haast niet kon geloven wat er gebeurde. Ook lees je weer over wat oude bekenden die ik zeker had gemist en een bepaald personage had een hele mooie en gepaste afsluiter. Ook gaf het einde een mooi opzetje naar het laatste boek, waar ik heel benieuwd naar ben! Dit boek was helaas dus niet het boek waar ik op had gehoopt, maar ik weet zeker dat Rick Riordan veel goed kan maken door het slotdeel!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik de uitgeverij erg dankbaar voor ben.