Recensie: People need a storm (Hepdale Rain #2)

Illustrator: Renée Zonneveld

Genre: Fantasy, Contemporary, Young Adult

Uitgeverij: Everafterprint

Bladzijdes: 453

ISBN: 9789083012605

Prijs: 14,00

Silas en Theo zijn langzamerhand een koppel aan het worden, maar Silas moet nog erg wennen aan het feit dat Theo een wolf is. Ze vormen hun eigen pack, maar vele andere weerwolven liggen op de loer en er zijn genoemd vreemde zaken gaande in het stadje. Jack daarentegen heeft het ook niet al te makkelijk. Hij is zijn familie en school zat, en hij krijgt ook nog eens rare berichtjes op zijn telefoon. Daarbij voelt hij ook steeds meer om Augustus, maar is hij wel te vertrouwen?

Ever After Print is een uitgeverij die vol passie mooie boeken weet uit te geven vol LGBTQ+ karakters. Kenmerkend door een unieke schrijfstijl en mooie illustraties van Renée Zonneveld weet Cindy Paul deze weerwolftrilogie te vervolgen met het tweede deel in de Hepdale Rain serie. Ik was enthousiast over het eerste deel, maar zal het tweede deel niet een onnodig tussendeel worden waarin alleen maar een opzet wordt gegeven naar het slotdeel?

People need a storm weet naast het perspectief van Silas de schijnwerper te zetten op Jack, die in het eerste deel overkwam als een blije jongen waar je wel van moet houden. In dit deel leer je meer over zijn leven, en kom je erachter dat hij toch niet altijd zo blij is. Hij is op bepaalde vlakken erg onzeker en hij heeft niet de beste ervaring in romantisch vlak, waardoor hij het moeilijk vindt om mensen toe te laten. Ook Silas heeft een lange weg te gaan om zichzelf te vinden en zichzelf te openen voor anderen, maar dit wordt beetje bij beetje gedaan. Als lezer wil je maar al te graag de personages een knuffel te geven en het is haast ontroerend om te zien als ze qua persoon groeien.

Nadat je deel 1 al hebt gelezen en de schrijfstijl van Cindy Paul kent, voelt deze schrijfstijl (met veel witregels) juist als gewend. Door deze witregels worden bepaalde gevoelens veel meer benadrukt, iets wat niet zou kunnen met een normale schrijfstijl. Aan de ene kant mis je misschien enige details, maar aan de andere kant krijg je er wel meer emoties voor terug. Het verhaal werd ook goed afgewisseld door grappige passages van D&D campaigns, meer informatie over weerwolven, mysteries en een boel romantiek waar seksuele diversiteit centraal in staat.

Ik was bang dat dit boek een tussendeel zou zijn, maar dat was totaal niet het geval. Er is veel karakterontwikkeling, je leert Jack beter kennen, de weerwolven worden meer uitgewerkt en de spanning weet naarmate het einde nadert steeds sterker te stijgen. Sterker nog, ik las met opengeslagen mond naar de ontknoping, en kan achteraf niet wachten op het vervolg. En mocht je niet genoeg hebben aan het boek, kan je altijd nog merchandise zoals kaarten van de personages en toffe pins in huis slaan. Check vooral de site en de webshop van Ever After Print, want dit is een uitgeverij die je met liefde wilt steunen!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media.