Recensie: Water (Faerie #1)

Auteur: Holly Black

Vertaling: Anne-Marieke Buijs

Uitgeverij: Boekerij, Best of Fantasy

Bladzijdes: 303

ISBN: 9789022593523

Prijs: 20,00

Kaye had in haar kindertijd drie denkbeeldige vrienden, die zichzelf Faerie noemen. Tien jaar later trekt ze met haar moeder in bij haar oma, op de plek waar ze is opgegroeid. Daar redt ze het leven van een zwaargewonde man, die zichzelf ook een Faerie noemt. Kaye komt erachter dat Faerie echt bestaan, en dat zij een belangrijke speler is in een conflict tussen twee Faerierijken. De Faerie zijn alleen niet de sprookjesachtige en lieve figuren die je verwacht, want ze zijn duisterder dan je je kan voorstellen…

Best of Fantasy heeft het fantasygenre een enorme boost gegeven door de Elfhame-trilogie, die een daverend succes is, mede dankzij de limited editions die prachtige uitgaven zijn. Na de Elfhame-trilogie van Holly Black wilden de lezers meer, en dat krijgen we nu! Holly Blacks vorige trilogie over de Faerie wordt ook vertaald, waardoor we nog meer kunnen genieten van deze magische wezens. Begint deze serie net zo goed als haar bekende trilogie?

Holly Black heeft de Elfhame-trilogie geschreven na deze trilogie, wat ik wel redelijk kon merken. De Elfhame-trilogie barst van de kracht en waanzinnige personages vol lef, maar deze trilogie begint iets rustiger. Haar vorige vertaalde trilogie heeft zo veel inhoud, maar in Water heb je juist meer een opbouw waarin de hoofdpersoon het Faerie-rijk leert kennen. Wel moet ik zeggen dat ik onder de indruk was van de lugubere en duistere sfeer in het boek. Het Faerie-rijk is heel beangstigend, maar de normale wereld bezorgt je ook kriebels door de grimmige sfeer. Kaye is een meisje die alles op zich af laat komen, maar uiteindelijk kan ze haar eigen beslissingen maken, hoewel die af en toe niet de perfecte beslissing is…

Nu schreef Holly Black iets minder krachtig in het verleden, maar dat betekent niet dat ik niet heb genoten van dit verhaal. Integendeel, het was weer een magisch verhaal waar je als lezer graag in wil duiken. Kaye is een meisje die al op jonge leeftijd volwassen moest worden, terwijl ze nog wel vrij puberaal is. Haar karakterontwikkeling is heel interessant, omdat ze veel kanten van zichzelf tegenkomt die ze nooit had verwacht. Ze voelt genoeg angst, maar weet wel haar angsten onder ogen te zien. Ze weet voor de lezer mysterieus te blijven en ik vermoed dat ze mij nog meerdere keren gaat verrassen in de vervolgdelen.

De personages in dit boek zitten in dezelfde wereld als de Elfhame-trilogie, waardoor veel dingen herkenbaar zullen zijn. De gevaarlijke Faerie, andere sprookjesachtige figuren, betoverend fruit en meer, het komt allemaal weer terug. De lezers die de vorige boeken van Holly Black hebben gelezen zullen het een feest van herkenning vinden, terwijl nieuwe lezers juist op een rustige wijze kennis kunnen maken met dit magische rijk. Hoewel de wereld bekend is, worden er toch andere kanten getoond, waardoor de fictieve wereld niet gaat vervelen.

Daarbij is het weer fantastisch dat de uitgeverij limited editions heeft gemaakt, net zoals de vorige trilogie. Blauw op snee, illustraties aan de binnenkant en een mooie naakte omslag met twee heldere kleuren. De eerste druk is al bijna helemaal op, dus wees er snel bij als je deze limited edition wilt bemachtigen! Deze boeken wil je gewoon een speciale plek geven in je boekenkast, want ze zijn betoverend mooi!

Hoewel Water nog niet die kracht bezit dan de andere boeken van Holly Black, wist dit verhaal mij goed te vermaken en kijk ik uit naar alle avonturen die Kaye nog gaat beleven in de volgende twee delen. Dit verhaal is duister, mysterieus en magisch, en is voor zowel de ervaren lezer als de beginnende Holly Black-lezer een heerlijk boek!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar, in ruil voor een eerlijke recensie, promotie op social media en deelname aan het ambassadeurschap van Best of Fantasy. Hier wil ik de uitgeverij graag voor bedanken!