Recensie: De Zieneres (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #6)

Auteur: Michael Scott
Genre: Fantasy, Mythologie, Spanning, Young Adult
Uitgeverij: Boekerij
Pagina’s: 427
Prijs: €10,00
Het boek op Goodreads

Dit is het zesde deel in de Flamel-serie en daarbij ook de afsluiter van het verhaal van Josh en Sophie. De tweeling is terug gegaan naar het verleden naar het eiland Danu Talis waar ze hun ouders tegenkomen. In Danu Talis moeten ze de strijd aangaan en wordt er uiteindelijk duidelijk of Josh of Sophie de wereld zullen redden of vernietigen.
In de moderne tijd moeten de Flamels en hun bondgenoten strijden in San Francisco tegen alle monsters op Alcatraz. Maar zullen ze deze stad wel gaan redden?

Dit laatste deel is een ontzettend goede ontknoping van deze serie. Scott heeft echt op een legendarische manier een einde gemaakt aan het verhaal. Dit boek is een stuk dikker dan de andere boeken, maar daar had ik totaal geen probleem mee. Elk hoofdstuk was best spannend en wilde ik zo snel mogelijk lezen wat er aan het einde ging gebeuren. Het boek bestaat eigenlijk uit twee verhaallijnen, de ene in San Francisco in de moderne tijd en het verhaal van Josh en Sophie in Danu Talis duizenden jaren terug. Ik moet zeggen dat ik de eerste verhaallijn minder leuk vond, maar dit kwam vooral omdat Danu Talis heel gaaf was en daar gebeurde eigenlijk het epische gedeelte van het boek, waardoor het verhaal in Alcatraz minder spannend was. Het mooie is dat Michael Scott de ware ontknoping echt uitstelt naar het einde. Pas op de laatste bladzijdes wordt alles duidelijk. Het einde is ook indrukwekkend, alle puzzelstukjes vielen op hun plek en mijn hoofd explodeerde bijna van het coole einde (ik zeg bijna, dus maak je geen zorgen).
Natuurlijk zijn er bepaalde personages die uiteindelijk sterven in het boek, en dit vond ik erg ontroerend. Hoewel sommige personages niet heel erg op de voorgrond zaten, vond ik zelfs de dood van bepaalde kleine personages toch nog erg zielig. Hierdoor merkte ik wel dat ik veel beter meeleefde met de personages dan in de vorige delen.

Ik merkte vooral op dat ik de boeken steeds een hoger cijfer gaf naarmate de serie door gaat. Ik begon met een 7, maar dit deel heeft dan een 9. Dit komt vooral omdat deel 1, De Alchemist, nog totaal geen beeld geeft van het uiteindelijke verhaal. Dus een tip voor alle mensen die halverwege deze serie zijn afgehaakt: Lees door, want het einde zal je verbazen! Ik had ook eerst het idee dat Scott nog totaal geen idee had welke kant hij het verhaal op wilde laten gaan, maar dit was dus niet waar, want waarschijnlijk had hij deze opzet al heel lang in zijn hoofd, waardoor het echt heel bijzonder is dat het verhaal uiteindelijk nog beter uitpakt dan je had verwacht.

Hoewel ik het verhaal van Alcatraz wat minder spannend vond, ben ik zeer enthousiast over dit laatste deel van de geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel. Ik had bijna een enorme bookhangover gekregen, maar gelukkig staan er nog genoeg andere boeken op me te wachten. Al met al is dit een ontzettend goede serie die ik je zeker aanbeveel!