Auteur: Mel Wallis de Vries
Genre: Young Adult, thriller
Uitgeverij: The House of Books
Bladzijdes: 79
Prijs: +/- 7.50
Link naar de Goodreads pagina

De zestienjarige Sophia wordt wakker, vastgebonden aan een boom. Ze is helemaal alleen, en bij haar voeten ontdekt ze een briefje met de tekst ”Dit is je verdiende loon. Vanavond ben je dood.”. Sophia weet niet hoe ze hier terecht is gekomen en wie dit heeft gedaan, maar langzamerhand begint ze beelden uit het verleden weer te zien, zoals haar relatie met Damian, haar nieuwe vriend. Zou Sophia overleven en erachter kunnen komen wie haar dit heeft aangedaan? Ze heeft nog één dag te gaan…

Dit boek heb ik gekocht op het Boekenfestijn in Utrecht om morgen door Mel Wallis de Vries te laten signeren bij Manuscripta. Toen ik een half uur met de bus naar huis moest, besloot ik dit boek er even bij te pakken en het te gaan lezen. Eenmaal aangekomen had ik dit boek uit. Een kort dun boekje, maar is het wel de moeite waard? Ik zeg ja!

Mel Wallis de Vries is bekend om haar spannende jeugdthrillers. Hoewel haar boeken meestal wat dikker zijn, is dit een licht boek wat je binnen een mum van tijd uit hebt. De schrijfstijl is erg vlot en als lezer ga je met een enorm tempo door dit boek heen. Hoewel ik dus snel las, nam ik wel alle informatie in mij op. Meestal lukt dit niet als ik snel lees, dit is een groot pluspunt van dit boek.

Er was genoeg spanning in dit boek te vinden. Vanaf bladzijde 1 wordt je in het verhaal gezogen en zit de spanning er al dik in. De gebeurtenissen van de vastgebonden Sophia in het bos zijn angstaanjagend en door alle flashbacks krijg je steeds meer te weten over Sophia en de mogelijke dader. Je voelt de enorme dreiging voor Sophia waardoor je staat te springen om de ontknoping te lezen.

Een thriller met een dader. Had ik de dader weten op te sporen? Ja, ik had maar een paar mensen verdacht, maar mijn vermoeden bleek toch waar te zijn. Hoewel ik wist wie de dader was voor de uiteindelijke confrontatie, vond ik het toch goed bedacht. Aangezien ik Sherlock kijk ben ik wel een goede speurneus, maar ik weet zeker dat veel pubers het niet bij het juiste eind hadden en andere personages verdacht hadden op de ontvoering van Sophia. De Vries heeft genoeg andere potentiële daders in het verhaal naar voren gebracht en daardoor is het best moeilijk om de juiste dader te vinden. Alleen de echt oplettende ervaren thrillerlezer zou de dader moeten hebben zien aankomen. Ik mag dan wel de dader goed weten te herkennen, het einde had me alsnog verbaasd door een bepaalde plotwending bij de dader. Ik was uiteindelijk toch wel verrast door dit boek.

Een nadeel aan dit boek, is dat het maar zo weinig pagina’s bevat! Door het kleine aantal aan bladzijdes was er weinig plaats voor de uitwerking van personages, wat ik enigszins wel jammer vond. Sophia werd vooral beschreven als een naïef en een tikkeltje arrogant meisje en Damian als een lieve jongen waarvan je niet weet of hij nou betrouwbaar is of niet. Als het boek wat langer was geweest, kon je de personages veel beter uitbouwen, en daar was hier minder sprake van.

Fout is een leuk boek wat makkelijk gelezen kan worden als je wat vrije tijd hebt. Het leest als een bus (ik heb dit boek in een bus gelezen, o wat een leuke woordgrap…) en de spanning is al in het begin aanwezig. Ik ben zeker van plan nog meer boeken van Mel Wallis de Vries te gaan lezen en kijk er zeker naar uit om haar morgen te zien tijdens Manuscripta!